Феномен SpaceX. Чому запуск Crew Dragon – початок нової ери космічних подорожей

Переклад статті The New York Times

США відправили астронавтів на Місяць у 1960-х, а потім створили єдиний у світі флот космічних шатлів для подорожей на орбіту і назад. Але після катастрофи шатла “Колумбія” у 2003 NASA змушене використовувати для доставки астронавтів на Міжнародну космічну станцію недешеві російські кораблі.

Альтернатива, яку врешті-решт знайшла американська космічна програма, – інновація не лише в плані технології, а й в плані філософії та принципів.

Замість того, щоб самому побудувати заміну шатлу, NASA переклало відповідальність за перевезення астронавтів на приватну компанію, SpaceX, – одну з пристрастей підприємця Ілона Маска. Якщо інженерам Маска вдасться відправити на орбіту *Дугласа Херлі та Роберта Бенкена, це назавжди змінить ставлення людства до польотів в космос.

Роберт Бенкен і Дуглас Херлі. Фото: SpaceX

Якщо зараз приватна компанія здатна запустити людей на орбіту, чому далі не відправити їх на Місяць або, за кілька років, – на Марс? Успішний запуск може покласти початок майбутньому, яке так довго уявляли собі письменники-фантасти.

Майже усе в космічній подорожі, запланованій на 30 травня, відрізняється від попередніх епох космічних польотів.

Стартовий майданчик в космічному центрі імені Кеннеді у Флориді, звідки стартує місія, – той самий, який використовували для останньої місії шатла в 2011-му – перебудували під ракету-носій Маска Falcon 9.

Замість модифікованого фургона Astrovan, який NASA використовує для перевезення екіпажів шатлів, Херлі і Бенкен поїдуть на стартовий майданчик на Tesla Model X з дверима в стилі “крила чайки”.

Вони пройдуть мостом на висоті близько 70 метрів над землею в стильних скафандрах від SpaceX і зійдуть на борт капсули, що знаходиться на верхівці Falcon 9.

Crew Dragon з ракетою-носієм Falcon 9, яка виведе його на орбіту. Фото: SpaceX

Вперше саме приватна компанія, а не урядове космічне агентство, відправить астронавтів на орбіту. І хоча пасажири – також астронавти NASA, а керівництво агентства досі може скасувати запуск, якщо його щось не влаштує, саме SpaceX керуватиме польотом.

“Ми хочемо стати клієнтами SpaceX і інших компаній в майбутньому”, – сказав заступник директора NASA Джеймс Морхард. “Ми хочемо домогтися розвитку економіки на низькій навколоземній орбіті”.

Вже дві компанії оголосили, що планують відправляти туристів в космос у капсулах Crew Dragon. Ці місії можуть стартувати вже за рік. Перша доставить пасажирів на МКС, друга являтиме собою подорож по еліптичній орбіті навколо Землі, де планету буде видно з висоти в двічі або втричі більшої, ніж на орбіті МКС. А Том Круз навіть зацікавився використанням МКС для зйомок фільму.

Успішний запуск ще більше переконає, що NASA зможе використовувати апарати приватної компанії для доставки астронавтів на поверхню Місяця у 2024-му. Один з проектів, що фінансуються NASA, – це величезний космічний корабель Starship від SpaceX, який компанія зрештою сподівається відправити на Марс.

Автор іншого проекту – Джеффрі Безос, засновник Amazon, – ще один мільярдер, який мріє про космос. Аерокосмічна компанія Безоса Blue Origin грає провідну роль в розробці посадкового модуля Blue Moon, який нагадує збільшену версію модуля, який використовувався в програмі “Аполлон” в 1960-х і 1970-х.

Джефф Безос представляє прототип посадкового модуля Blue Moon. Фото: AFP

Але обидва можуть зіткнутися з труднощами.

Інша компанія, обрана NASA для перевезення астронавтів, – Boeing – зазнала невдачі в грудні під час безпілотних випробувань корабля Starliner. Проблема з програмним забезпеченням зірвала заплановане стикування з МКС. Розслідування виявило системні проблеми з розробкою і тестуванням програмного забезпечення Boeing і поставило питання, чи достатньо уважно ставиться NASA до своїх виконавців.

Безпілотний запуск Starliner 20 грудня 2019 року. Фото: Reuters 

SpaceX теж зіткнулася з технічними труднощами – минулого року вибух знищив одну з капсул під час випробувань системи аварійного порятунку, в березні компанія провалила випробування парашутів. Але вона змогла швидше оговтатися.

Перехід до комерційних програм був непростим для NASA і її астронавтів.

Десять років тому програма шатлів згорталася. Після катастрофи “Колумбії” під час повернення на Землю і загибелі екіпажу з семи осіб, президент Джордж Буш-молодший вирішив, що інші три шатла занадто небезпечні. Коли будівництво МКС завершилося, їх списали і відправили до музеїв.

Однак в астронавтів NASA попереду була амбітна програма. Буш-молодший оголосив, що до 2020 року хоче повернути астронавтів на Місяць. Також NASA в рамках програми “Сузір’я” планувала створити ракету-носій Ares I для відправки астронавтів у космос. NASA заклала основи комерційної програми і відкрила конкурс для компаній з доставки вантажу на МКС.

SpaceX – одна з двох компаній, які виграли контракт. Зараз компанія Маска захопила близько 70% ринку і регулярно запускає в космос багаторазові ракети для безлічі клієнтів. Десять років тому американські аерокосмічні компанії поступилися майже всіма підприємствами з запуску комерційних супутників конкурентам – Росії і Китаю.

Також SpaceX виводить на орбіту сотні, якщо не тисячі, супутників, для Starlink – мережі, розташованої в космосі, яка буде забезпечувати високошвидкісним інтернетом майже все населення планети.

Супутники SpaceX в небі над Нідерландами за добу після запуску, у травні 2019 року. Фото: Reuters

Але перш ніж компанія почала співпрацювати з NASA, вона ледь не збанкрутувала після трьох невдалих спроб запуску першої ракети. Контракт на перевезення вантажу, який компанія виграла в 2006-му, допоміг фінансувати розробку ракети-носія Falcon 9, яка зараз використовується для запусків, і вантажного корабля Dragon, на основі якого було створено капсулу для польотів астронавтів NASA.

Сьогодні компанія успішно виконала 19 вантажних місій для NASA і успішно оговталася після невдачі в 2015-му.

Адміністрація Обами, яка прийшла до влади в 2009 році, схвалила вантажну програму, але з пересторогою поставилася до місії “Сузір’я” – вона ризикувала вилитися в фінансову і технічну проблему. Нова адміністрація змінила курс і скасувала місячну програму, запущену при Буші-молодшому.

NASA почала платити компаніям за розробку космічного корабля, який міг би доставляти астронавтів на МКС. Програму назвали Commercial Crew.

Заступниця директора NASA Лорен Гарвер згадує, як розмовляла з екіпажами човників після повернення на Землю, намагаючись пояснити їм новий курс.

“По їхніх обличчях майже завжди можна було сказати, хто заінтригований, а хто розлючений”, – сказала вона.

Гаррет Райзман був одним з астронавтів NASA, який був заінтригований настільки, що в 2011-му пішов з агентства заради SpaceX. Він згадує, якими напруженими були відносини між організаціями, коли він повернувся до NASA і представив колишнім колегам плани з розробки Crew Dragon.

“Пам’ятаю, як один хлопець голосно сказав: “Вони когось вб’ють”, – говорить Райзман. Зараз він консультує SpaceX і працює професором в Університеті Південної Каліфорнії.

Сьогодні практично всі в космічній сфері підтримують ідею доставки астронавтів на орбіту приватними компаніями. SpaceX – більше не вискочка-аутсайдер, а компанія-гігант в ракетному бізнесі і головний розробник NASA.

“Відтоді багато чого змінилося”, – сказав Райзман. “Як на мене – на краще”.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *