Електросамокати, скутери, гіроборди в Україні хочуть зробити повноцінними учасниками дорожнього руху. Зараз права і обов’язки водіїв персонального електротранспорту в законодавстві не описані. Законопроект №3023, який береться виправити недолік, ще в липні погодив профільний комітет і тепер він стоїть на порядку денному четвертої сесії.
Nash.Live розбирався, які правила для персонального електротранспорту діють в європейських країнах, де і на яких умовах дозволять його використовувати в Україні.
Зміст
- 1Де дозволяти їздити легкому електротранспорту?
- 2Що потрібно поправити?
- 3Досвід Європи
Де дозволяти їздити легкому електротранспорту?
Основне нововведення, яке пропонують у документі – поправки в закон “Про дорожній рух”. У нього хочуть додати статтю 19-1 про правовий статус, основні права та обов’язки водіїв персонального електротранспорту.
Тут важливо, які саме ТЗ відносять і не відносять до таких. Всі нововведення не стосуються інвалідних колясок та велосипедів з електродвигунами. Стосуються одно-, дво-, триколісних механічних транспортних засобів. До попереднього списку включили електроскутери, сігвеї, гіроборди, гіроскутери. Він не є вичерпним, що правильно: прогрес не стоїть на місці і варіанти електротранспорту можуть з’являтися різні. Але тут одразу виникає необхідність уточнень: чи варто відштовхуватися від кількості коліс при характеристиці електротранспорту? Наприклад, є чотириколісні електроскейти з максимальною швидкістю 25 км / ч.
У водіїв електротранспорту буде право їздити по велосипедних доріжках, а якщо їх немає, то по краю проїзної частини чи узбіччям.
Для них передбачають такі обов’язки:
- використовувати технічно справний ТЗ;
- рухатися разом з потоком інших ТЗ, а не проти нього;
- якщо дозволяють конструкторські можливості, обладнати ТЗ звуковим сигналом;
- використовувати світлоповертачі;
- в темний час доби потрібно включити ліхтар або фару, а на одязі або самому ТЗ мають бути світловідбиваючі елементи;
- не перевозити пасажирів (хіба що це передбачено конструкцією);
- не займати руки пристроями зв’язку;
- не управляти ТЗ в стані сп’яніння.
За порушення правил дорожнього руху для водіїв електротранспорту передбачать відповідальність: штраф п’ять неоподатковуваних мінімумів (85 грн).
Водіїв авто зобов’яжуть вживати всіх заходів для безпеки не тільки дітей, осіб з інвалідністю, людей похилого віку, як найбільш уразливих учасників дорожнього руху, а й для водіїв легкого електротранспорту (ст. 16 закону “Про дорожній рух”).
Що потрібно поправити?
Законодавчі зміни – це тільки рамки, в які вводять водіїв електротранспорту. Деталізація умов, внесення змін до правил дорожнього руху – це вже робота Кабміну (МВС). Але норма про те, де саме повинні їздити користувачі таких ТЗ, залишиться в законі. І вона спірна.
Автор, народний депутат фракції “Голос” Юлія Клименко, презентуючи документ у себе на сторінці в Facebook, уточнювала, що триває дискусія про те, чи їздити їм тротуарами.
Експерти вважають, що є кілька причин утриматися від виведення користувачів електротранспорту на дороги.
Перша, на яку нам вказав правозахисник Володимир Караваєв, – рівень підготовки і відповідальності водіїв легкого електротранспорту. Дорогами їздять водії авто з посвідченнями, що підтверджують проходження тестів на знання правил дорожнього руху. Для водіїв легкого персонального електротранспорту видача прав законопроектом не передбачена. Для них, уточнює юрист, вони й не потрібні. Але базову програму на знання правил дорожнього руху вони все ж мають пройти і отримати відповідний сертифікат. І врегулювати це можна на рівні підзаконних актів.
Також Караваєв звертає увагу на відсутність умов про страхування. У водіїв авто є поліси автоцивілки, які покриють збитки, завдані користувачам легкого електротранспорту. Незрозуміло хто ж буде компенсувати збиток, якщо станеться ДТП з вини водія, наприклад, електросамоката.
Друга, на яку вказав експерт з питань транспорту Олександр Кава, стосується безпеки. Він вважає, що поїздка велодоріжками – рішення адекватне, але по краю дороги і узбіччю – ні. Це відчули на собі велосипедисти. Та й водії самокатів вже потрапляють в статистику ДТП. Якщо подивитися її по Києву тільки за серпень 2020 р., то побачимо, що в ДТП на дорогах постраждали 14 велосипедистів і п’ять водіїв самокатів. Виходом, вважає експерт, може бути дозвіл використовувати тротуари. Але у користувачів персонального електротранспорту не має бути пріоритету перед пішоходами.
Ще два важливих нюанси відзначили в Головному науково-експертному управлінні ВР. Там вказують, що однакова відповідальність за порушення ПДР для користувача легкого гіроборда і електроскутера, який може їхати зі швидкістю до 150 км / год – рішення сумнівне. Збиток від них відрізняється, а для водія однозначно більш небезпечного ТЗ передбачений той самий штраф 85 грн.
Також в ГНЕУ звертають увагу, що в законопроекті немає вікових обмежень для користувачів персонального легкого електротранспорту. Проте, якщо немає умов для здачі тесту на знання правил дорожнього руху, отримання сертифікату, а місце поїздки – край дороги або узбіччя, очевидно, що дітям такий транспорт довіряти не можна.
Досвід Європи
Частково описують законодавчий досвід країн ЄС в парламентському комітеті з євроінтеграції. У Бельгії, вказують там, легкий електротранспорт зі швидкістю до 18 км/год можна використовувати на велодоріжках і на тротуарах. Всі ТЗ з більшою швидкістю підпадають під загальні ПДР. Виїжджати на дороги на сігвеях можна в Нідерландах, але за наявності страхового поліса і користувачам старше 16 років.
Можна врахувати й досвід Франції, де до особистих моторизованих засобів пересування висувають такі умови: швидкість від 6 до 25 км/год, конструкторська можливість для перевезення тільки однієї людини. Користуватися ними можна і дітям у віці від 8 років, але до 12 років тільки в шоломі. Пересуватися тротуаром можна не на, а з ТЗ – вести поряд з собою. Рух передбачено велодоріжками та автошляхами, на яких встановлено швидкісне обмеження 50 км/год.
До законодавчої роботи фундаментально підійшли в Німеччині. У червні 2019 р. там почали діяти правила використання електросамокатів. Максимальна швидкість – 20 км / ч. Обов’язкова сертифікації ТЗ та офіційний допуск на ринок. Вони повинні бути обладнані гальмами, освітлювальним обладнанням, звуковим сигналом. Їздити на них можна тільки з 14 років. Права не потрібні, але необхідний страховий поліс. Потрібно врахувати, що в Німеччині діє система штрафних балів, що застосовується до всіх учасників дорожнього руху у віці від 12 років незалежно від наявності прав. За зібрані вісім балів позбавляють прав, якщо вони є. Якщо прав немає і власник балів хоче їх отримати, будуть складності. Штрафні бали, в залежності від тяжкості порушення, згоряють лише через 2,5-10 років. Тобто підліток на електросамокаті може накатати собі кількість балів, яка завадить потім отримати права.
У ФРН електросамокатерам заборонено їздити тротуарами – тільки велодоріжками та проїзною частиною, якщо велодоріжки немає. Не можна їздити проти течії вулицею з одностороннім рухом. Під забороною паралельний рух – тільки один самокат за іншим. Шолом рекомендується, але обов’язкове носіння не регламентоване. Штрафи для водіїв самокатів не уніфіковані. ТЗ без сигналу – 15 євро, поламані освітлювальні прилади – 20 євро, відсутність страховки – 40 євро, паралельна їзда, їзда тротуарами – до 30 євро, управління не сертифікованим ТЗ – 70 євро. Керування в стані сп’яніння – від 500 євро за перший раз (від 0,5 до 1,9 проміле) і два штрафні бали. Більша кількість проміле – вищий штраф і більша кількість штрафних балів.
Джерело: Наш.live