Ужгородка

Новини Закарпаття

Призов без мобілізації, більше штрафів, менше пільг: як новий закон змінить службу резервістів

Верховна Рада в першому читанні прийняла масштабний законопроект про резервістів. У ньому маса нововведень: від принципів обліку до штрафних санкцій. Ініціатором виступив президент, і поправки готуються в 35 законів і кодексів.

Зміст

  • 1Хто такі резервісти?
  • 2Призов без мобілізації
  • 3Адміністратівка і кримінал
  • 4Є нюанси: робота, житло, пільги

Хто такі резервісти?

Зараз це особи, які числяться в резерві ЗСУ та інших формуваннях і призначені для їх укомплектування в мирний і воєнний час. Готується уточнення: в мирний час і особливий період.

Особливий період в Україні був оголошений 13 квітня 2014 р. президентським указом і триває досі. Скасовано буде також указом президента.

Військовий резерв поділяється за призначенням на:

  • громадський;
  • мобілізаційний;
  • оперативний.

Оперативний резерв складається з другої черги (в т.ч. стратегічний резерв, випускники військових кафедр) і першої черги (резервісти і військовозобов’язані переважно з досвідом участі в АТО).

Призов без мобілізації

Законопроект окремо описує призов на службу для доукомплектування військових формувань з числа резервістів в особливий період без оголошення мобілізації. Це стосується оперативного резерву першої черги. Під це вводиться нова стаття (39-1) в закон про військовий обов’язок і військову службу.

Завдання, обсяги, терміни і порядок проведення призову визначає головнокомандувач – президент. Але терміни призову не можуть перевищувати шість місяців.

Того, хто служить в резерві за контрактом і зарахований в першу чергу про призов сповістить командир військової частини. Того, хто звільнився зі служби і зарахований в резерв сповістять військові комісари.

Є поважні причини, які підтверджуються документами, для неявки на пункт збору: хвороба, смерть близького родича, стихійне лихо та інші причини, що не дозволяють прибути особисто.

Також є винятки, причини, за якими резервісти не підлягають призову. Всього їх 11, серед них перевищення граничного віку, результат медогляду, людина вже відслужила належний строк за призовом в особливий період і пройшло менше року після цього, резервіст утримує трьох і більше неповнолітніх дітей, дитину з інвалідністю, втратив близького родича в АТО, проходить навчання в виші, веде наукову або викладацьку діяльність. У більшості випадків резервісти за власним бажанням можуть піти на службу за призовом. Однак є винятки. Серед них нардепи: і призову резервісти з їх числа не підлягають, і за власним бажанням не можуть піти служити.

Зміни передбачають, що резервістів, які вже відслужили в гарячій точці, можуть знову закликати на службу, якщо пройшло більше року. У Головному науково-експертному управлінні ВР вказують, що норма про повторний призову не обгрунтована ініціатором законопроекту. У пояснювальній записці лише вказали, що потрібно вдосконалити організаційно-правові підстави комплектації ЗСУ, а цього мало.

Також є у експертів питання й щодо повноважень президента позначати завдання, терміни, обсяги і порядок проведення призову резервістів першої черги. Відбувається це, як ми зазначили вище, без оголошення мобілізації, і узгодження у Верховній Раді не вимагає. У ст. 106 Конституції список повноважень президента вже надано, він вичерпується положеннями, які закріплені в Основному законі, на що не раз вказував Конституційний суд. Рішення про мобілізацію, керівництво в сфері нацбезпеки і оборони серед повноважень у гаранта є, але новий функціонал – про повторний призов без мобілізації – виглядає сумнівним.

У ГНЕУ також вказують на соціальну несправедливість і порушення прав громадян у зв’язку з повторним закликом:

“В разі прийняття проекту в Україні з’явиться категорія осіб, які на відміну від інших військовозобов’язаних громадян можуть бути неодноразово залучені до несення військової служби у мирний час незалежно від їх волі і бажання уже після того, як вони відслужили військову службу за призовом чи контрактом”.

Адміністратівка і кримінал

Штрафи та відповідальність змінюються і стають більш жорсткими – під це вносять зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення (КУпАП), Кримінальний кодекс (КК). Все в одному законопроекті, хоча це суперечить вже чинним нормам. За ст. 3 КК і ст. 2 КУпАП, змінювати норми про відповідальність можна виключно відповідними законами. Тобто не міксувати все в один законотворчий вінегрет, а виносити поправки окремим документом.

Порушення законодавства про військовий обов’язок і військову службу. Зараз поширюється на призовників та військовозобов’язаних. Буде й на резервістів. Зі ст. 210 КУпАП приберуть уточнення про те, що є порушенням військового обліку – неявка, несвоєчасне подання даних про зміну місця проживання, місця роботи, порушення порядку проходження зборів. Залишать просто порушення обліку і посилять відповідальність. Зараз штраф від 5 до 7 неоподатковуваних мінімумів (85-119 грн), буде від 30 до 50 мінімумів (510-850 грн).

Порушення законодавства про оборону і мобілізацію. Для громадян зараз передбачається штраф від 10 до 30 мінімумів (170-510 грн), для посадових осіб від 30 до 100 мінімумів (510-1700 грн). Буде для громадян від 100 до 200 мінімумів (1700-3400 грн), для посадових осіб від 200 до 300 мінімумів (3400-5100 грн). Але важливо, що з’являється приписка про більш високі штрафи в особливий період, а він діє вже шість років і припиняти його поки не збираються. Штрафи для громадян будуть від 3400 до 5100 грн, для посадових осіб від 5100 до 8500 грн.

До КУпАП додадуть положення про право поліцейських доставляти порушника за цими двома статтями в територіальний центр комплектації та соцпідтримки (зараз це військові комісаріати, але законопроект їх перейменовує) для складання протоколу за зверненням комісара. Наскільки це властива поліції функція – питання дискусійне.

Псування облікових документів або їх втрата. Це стосується військових квитків, приписок, тимчасових посвідчень. Зараз стосується військовозобов’язаних і призовників, але з’явиться уточнення й про резервістів. В даний момент штраф від 17 до 51 грн, а буде від 510 до 850 грн.

Крім адміністративної, посилюється та уточнюється кримінальна відповідальність.

Ухилення (ст. 336 КК). Зараз позбавлення волі на строк від двох до п’яти років. Але назва статті змінюють: ухилення від призову під час мобілізації, на особливий період, на службу за призовом резервістів в особливий період. Відповідальність: позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років.

Ухилення від обліку або спецзборів. Зараз штраф за ухилення військовозобов’язаного після попередження до 850 грн, або виправні роботи до двох років, або арешт до півроку. Буде штраф й для резервістів у розмірі від 5100 до 8500 грн. За ухилення від спецзборів зараз штраф до 1190 грн або арешт до півроку. Буде штраф від 8500 до 11900 грн або виправні роботи до двох років.

Є також уточнення по засудженим резервістам в частині дисциплінарних покарань в Кримінально-виконавчого кодексі. Їх відправлятимуть до дисбату так само, як і військовослужбовців.

Є нюанси: робота, житло, пільги

Законопроект великий і не всі норми помітні при першому прочитанні. Однак вони важливі.

Резервісти повинні будуть подавати військовий квиток при оформленні трудового договору. Як бонус, у них пріоритетне право на збереження робочого місця в особливий період. На час призову за ними зберігається робоче місце;

Але переважне право укласти контракт на службу після закінчення особливого періоду для резервістів скасують.

Так само як призовникам і військовозобов’язаним, резервістам заборонять без дозволу військового комісара залишати місце проживання у воєнний час і під час режиму надзвичайного стану.

Також є два уточнення, які стосуються вже всіх військовослужбовців. Зараз звільнені в запас залишаються в черзі на отримання житла або на компенсацію її вартості. Але це право залишать тільки за тими, у кого вислуга не менше 20 років.

Поки що законом про соцгарантії військовослужбовців передбачено звільнення від виплати пені та штрафів за невиконання зобов’язань, в тому числі й перед банками, і ненарахування відсотків за використання кредиту. Пільга діє від початку і до кінця особливого періоду для військовослужбовців, а для резервістів та військовозобов’язаних – з моменту призову під час мобілізації та до закінчення особливого періоду. Будуть зміни. Військовослужбовцям, хто призваний по мобілізації, на особливий період, на службу з числа резервістів в особливий період, а військовослужбовцям, які служать у Донецькій і Луганській областях і стримують агресію пільговий період обмежать періодом їх участі у всіх цих заходах. Тобто без прив’язки до термінів особливого періоду.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Нагору