Прожитмінімум з питанням, посадовий оклад заморожений. Як переписують бюджет-2021

Рада ухвалила в першому читанні проект бюджету на 2021 р. Драфт законопроекту подали в термін, 15 вересня. Але потім парламент пішов на карантин, а бюджетний процес – за межі сесійної зали: нардепи подавали поправки (більше 5 тис.), бюджетний комітет частину врахував, але більшість відхилив. Тепер уряд має доопрацьовувати плани щодо головного державного кошторису.

Що зараз передбачають плани уряду, які зауваження депутатів можуть врахувати при доопрацюванні і в чому вади бюджету-2021?

Зміст

  • 1Прожитмінімум
  • 2Мінімалка і тарифний оклад
  • 3Оборона
  • 4Здоров’я і коронавірус
  • 5Які норми скасовує бюджет?
  • 6Великі цифри
  • 7Думки експертів

Прожитмінімум

В урядовому варіанті законопроекту пішли за традиційним сценарієм підвищення прожитмінімуму: зростання на 9%, що лише трохи випереджає заплановану інфляцію (7,3%). Зараз плани такі:

  • Прожитмінімум, загальний показник: 2 189 грн, з 1 липня 2021 року – 2 294 грн, з 1 грудня – 2 393 грн;
  • Прожитмінімум для дітей до шести років: 1 921 грн, 2 013 грн, 2 100 грн;
  • Прожитмінімум для дітей від 6 до 18 років: 2 395 грн, 2 510 грн, 2 618 грн;
  • Прожитмінімум для працездатних осіб 2 270 грн, 2 379 грн, 2 481 грн;
  • Прожитмінімум для осіб, які втратили працездатність (мінімальна пенсія): 1 769 грн, 1 854 грн, 1 934 грн.

Депутати, як і минулоріч, дали уряду доручення наблизити прожитмінімум до реального показника. Станом на вересень 2020 р., за даними Мінсоцполітики, фактичний прожитмінімум з урахуванням обов’язкових платежів – 4 313 грн, без них – 3 763 грн, для працездатних – 4 865 грн і 3 917 грн відповідно.

Всі пропозиції комітет врахував частково і дав доручення уряду переглянути. Запити у депутатів різні. Але якщо взяти середній розмір прожитмінімуму, то стартувати з 1 січня пропонують з 4,3-5 тис. грн, і підняти до кінця року до 4,7-5,5 тис. грн. Чи зафіксує Кабмін побажання – питання відкрите. У 2020 році цей намір скасували через епідемію і кризи.

Мінімалка і тарифний оклад

Перегляд мінімалки планують за графіком: до 6 тис. грн з 1 січня 2021 року і до 6,5 тис. грн з 1 липня. Отже, підвищення на 30% порівняно з нинішніми 5 тис. грн. Разом з першим етапом підвищення, з 1 вересня 2020 року на 5,86% зріс розмір посадового окладу працівника 1 тарифного розряду ЄТС (Єдиної тарифної сітки) – до 2 225 гривень.

У проекті бюджету на 2021 р. Кабмін пішов на хитрість і статтею 28 передбачив, що розміри і умови оплати праці для всіх категорій працівників держорганів заморожуються станом на 1 вересня 2020 р. Тобто мінімалка зростає, а посадовий оклад – ні.

Депутати пропонують або статтю виключити, або привести її у відповідність до положень про прожитмінімум. Тобто не допускати дискримінації. Комітет ці побажання врахував і передав уряду. Так само, як і щодо іншої урядової лазівки. Хоча раніше таке і не практикувалося, тепер уряд пропонує встановити прожитмінімуми, які використовують для визначення деяких посадових окладів, окремо і в менших обсягах, порівнян із загальним рівнем:

  • для визначення посадового окладу прокурора – 1 000 грн;
  • для визначення посадових окладів, які регулюються спецзакони, – 2 102 грн.

Оборона

У початковому проекті фінансування Міноборони на 2021 рік було передбачено в менших обсягах, ніж у 2020 р. – на 123 млн грн до 116 млрд грн. Такий підхід в умовах воєнного конфлікту м’яко кажучи спантеличив. Поправками це коригують: нардепи запропонували підняти витрати до рівня 2020 року і додати ще 135 млн грн витрат на розвиток і споживання.

Здоров’я і коронавірус

У бюджеті запропонували врахувати 5 млрд грн субвенції місцевим бюджетам на боротьбу з епідемією. Джерело коштів – перерахований прибуток НБУ. Ще при подачі законопроекту у вересні впадало в очі, що плани з надходжень від Нацбанку набагато нижчі, ніж у 2020 р. Якщо в цьому році він перерахував 42,7 млрд, в проекті чомусь закладали тільки 33 млрд грн.

Статтю бюджету на громадське здоров’я та боротьбу з епідеміями передбачали в розмірі 2,7 млрд грн. Поправка – збільшення витрат на 1 млрд грн. Джерело – ще один бюджетний козир. У проекті на 2021 р. занизили не тільки перерахування прибутку НБУ, але і чистий прибуток держпідприємств. Після 68,3 млрд у 2020 р., прописали всього 24,5 млрд грн у 2021 р. В Раді вказують, що плани потрібно збільшити на 45 млрд.

Але поки що нардепи не стали правити суперечливу пропозицію Кабміну зараховувати в загальний бюджетний котел цільову допомогу на боротьбу з COVID-19. У ст. 10 законопроекту передбачено, що надходження від ЄС, донорів, міжнародних організацій, в тому числі і для цих цілей, йдуть в дохід загального фонду держбюджету.

У первинному проекті передбачали 2,6 млрд грн на вакцинацію населення від коронавірусної хвороби. З питань, скільки буде коштувати вакцина і коли вона з’явиться, ясності зараз не більше, ніж було у вересні. Але за такого фінансування в Раді оцінювали охоплення 2 млн українців. Поправками статтю хочуть збільшити на 1 млрд грн. За логікою розрахунків, в цьому випадку вакцинацією вдасться охопити 2,8 млн осіб.

Які норми скасовує бюджет?

При підготовці закону про бюджет вже встановилася традиція припиняти ним норми і положення інших законів і кодексів. Фактично, кожен закон про бюджет неконституційний – КСУ вже виносив таке рішення.

Але і в новому бюджеті практика застосовується та ж. Закон про головний кошторис країни зупиняє на 2021 р. дію таких норм законодавства:

  • про граничний розмір бюджетного дефіциту на рівні 3% ВВП. Він закладений на рівні 270 млрд грн, проти 300 млрд грн у 2020 р, або більше 5% ВВП;
  • про те, що державні гарантії можуть видаватися виключно в межах і за напрямами, передбаченими законом про держбюджет. Тобто уряд в ручному режимі вирішує, скільки боргових паперів йому випускати;
  • про те, що граничний розмір державного та гарантованого державою боргу встановлюється тільки законом про держбюджет. За Бюджетним кодексом обсяг держгарантій не може перевищувати 3% ВВП, обсяг держборгу і гарантованого державою боргу не може бути більше 60% номінального ВВП (бюджетом передбачено 64,6%).

Всі перераховані вище норми призупинили у 2020 р, а також їх дію припиняють і на 2021 г. Крім того, щоб збільшити граничні обсяги Кабміну не потрібно буде схвалення Ради.

Припинене дію буде і у положення, яке безпосередньо стосується епідемії і здоров’я населення. У 2021 р держбюджетом не потрібно буде затверджувати програму медичних гарантій. Все в ручному режимі і за обставинами.

Знову ж традиційно відмахуються від додаткових гарантій тим, хто в погонах. Резервістам повинні платити два прожитмінімуми під час виконання обов’язків. Військовослужбовців, нацгвардейцев, поліцейських зобов’язані забезпечувати безплатною медичною допомогою і житлом. Але законопроектом про держбюджет все це передбачено за рішенням Кабміну і на підставі наявних фінансових ресурсів.

Великі цифри

Урядові бюджетні плани на 2021 р.:

 
2020 р.
2021 р.

ВВП (%)
95,2
104,6

Інфляція (%, грудень до грудня)
105,9
107,3

Безробіття (%)
9,4
9,2

Курс (грн/дол., середній/на кінець року)
27/28,3 (± 1)
29,1/28,8 (± 1)

Середньомісячна зарплата (грн)
11 254
13 632

Тобто після падіння у 2020 р., економіці обіцяють зростання. Але потрібно враховувати, що база порівняння низька і за підсумками наступного року навіть за планами Кабміну ми не вийдемо на рівень 2019 г. Крім того, їх вважають занадто оптимістичними.

Прогноз Нацбанку щодо зростання ВВП в наступному році – 4%. Інфляцію там обіцяють нижче, ніж вирахували в уряді – 6,5%. Зростання номінальної зарплати – на 16%, а реальної на 9,5%, тоді як в бюджеті очікують зростання середньої зарплати на 21%. Рівень безробіття, за оцінками НБУ, у 2021 р. буде менший, ніж за урядовим – 8,6%.

У бюджетному комітеті ВР, оцінюючи бюджет-2021, відзначили, що завищені показники – це високі ризики невиконання бюджету. Якщо прогнози щодо курсу черговий раз не справдяться та інфляція буде нижче, ніж вказано, буде перекіс з податкових надходжень.

Думки експертів

Андрій Новак, голова Комітету економістів України:

– Проект бюджету на 2021 рік побудований на економіці, якої не буде. А саме на казковому макропрогнозі росту ВВП на 4,6%. Його точно не буде.

Ми ще не знаємо, як завершиться 2020 рік, з яким мінусом, наскільки подовжиться карантин і обмеження, що з ним пов’язані. Але за оцінками і міжнародних фінансових інституцій, і урядів інших країн відновлення після карантину почнеться в кращому випадку у другій половині 2021 р. Це за умови, що не буде третьої хвилі коронавірусу.

Найоптимістичніші прогнози фінансових інституцій – відновлення на рівні 1,5-2%. Наш уряд думає, що раптом українська економіка продемонструє сплеск.

На такому нереалістичному прогнозі побудований бюджет. Отже, він також є нереалістичний і у доходній, і у витратній частині. Це популізм, яким уряд і керівник хоче видати бажане за дійсне. У реальній політиці це повертається бумерангом. Закінчиться тим, що у 2021 р. доведеться вносити в бюджет суттєві зміни, в пожежному режимі шукати боргові запозичення, щоб покривати більший, ніж закладається, дефіцит. Таким чином уряд або підставляє сам себе, або той уряд, що буде після нього.

Тарас Загородній, політичний і економічний експерт:

– Перше читання – не показник. Воно проходить більш-менш нормально. Це бюджетне хрещення прем’єра Дениса Шмигаль. Подивимося, чи зможе він домовитися і провести закон через парламент. На моїй пам’яті, без проблем і у встановлений законодавством термін проводити бюджет міг тільки Володимир Гройсман.

Багато параметрів, що закладені в бюджеті, мені здаються фантастичними. Як і зростання економіки під 5%, так і роздування на 20 млрд грн дохідної частини (поправками нардепів до першого читання, – ред.). Де братимуть гроші – питання, з огляду на те, що немає виразної економічної політики. Крім розповідей Шмигаля, що ми десь загубили і повинні знайти 1 трлн дол., судячи з проведеного аудиту.

Мабуть, воля допомогти Шмигалю є, з огляду на що за бюджет в першому читанні віддали 275 голосів. Але найцікавіше починається в другому читанні. Судячи з усього, мажоритарникам додали по 30 млн на округ. Подивимося, де їх візьмуть.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *