Без пенсії та допомоги. Чому тисячі пенсіонерів збираються позбавити виплат у 2021 році?

Українці повинні готуватися до наслідків так і не завершеної пенсійної реформи. З 1 січня 2021 р. перестануть призначати тимчасову допомогу пенсіонерам до 65 років. Розбираємося, чому так сталося і що буде з виплатами.

Зміст

  • 1Чому пенсіонери залишаться без грошей?
  • 2Що потрібно виправити?
  • 3Чому проблеми тільки починаються?

Чому пенсіонери залишаться без грошей?

У жовтні 2017 року набула чинності параметрична пенсійна реформа. Узгодили нові вимоги до страхового стажу і гнучкий віковий поріг для виходу на пенсію. Тобто пенсійний вік де-факто збільшили з 60 до 63 і 65 років.

У 2021 р. за ст. 26 закону про загальнообов’язкове пенсійне страхування, після досягнення 60 років зможуть вийти на пенсію ті, хто заробив не менш 28 років стажу. Якщо його не вистачає, то або після 63 років (від 18 до 28 років стажу), або після 65 років (від 15 до 18 років стажу).

У 2017 р. взяли зобов’язання протягом двох років ввести другий рівень пенсійної системи – обов’язковий накопичувальний. Ці терміни давно провалені. Але тоді про це якщо і здогадувалися, то не говорили вголос.

Вирішили тимчасово подбати про тих, хто досяг мінімального пенсійного віку – 60 років, набрав лише 15 років стажу, яких не вистачає, щоб отримувати пенсію за віком. У грудні 2017 р. набула чинності постанова Кабміну №1098 про порядок призначення їм допомоги.

Тобто, маючи 15 років стажу, можна вийти на пенсію і у 60 років, і у 63 роки, але до 65 років будуть платити тимчасову допомогу. Пенсію за віком нарахують тільки у 65 років, коли стажу у 15 років буде досить для оформлення.

Максимальний розмір тимчасової допомоги або соціальної пенсії – прожитмінімум для осіб, які втратили працездатність. Зараз він становить 1712 грн, а з 1 грудня зросте до 1769 грн.

За даними Пенсійного фонду соціальні пенсії отримують 74 тис. осіб, з них майже 70 тис. – пенсії в розмірі 967 грн, тобто навіть нижче прожитмінімуму. Однак безпосередньо тимчасову допомогу в зв’язку з нестачею стажу для виходу на пенсію за віком отримують не всі, а близько 15 тис. осіб. До соціальних пенсій також відносяться виплати по інвалідності та втраті годувальника.

Дуже скромний розмір виплат пояснюється все тим же порядком. Максимальна тимчасова допомога – 100% прожитмінімуму, а індивідуальна – це різниця між прожитмінімум і середньомісячним доходом сім’ї в розрахунку на одну людину.

Однак не тільки допомога тимчасова, до 65 років, а й сам порядок тимчасовий. Його термін закінчується 31 грудня 2020 г. Тобто вже зараз потрібно продовжувати термін норми або тисячі людей залишаться без виплат.

“Буде продовження чи не буде – це питання Верховної Ради… Вона спрацювала, тому що людям призначають цю допомогу. Те, що вона не може бути безкінечна – це безумовно. Чи продовжувати її, я гадаю, потрібно вирішувати на законодавчому рівні”, – пояснив в одному зі своїх коментарів радник міністра соціальної політики Микола Шамбір.

Що потрібно виправити?

Параметричну пенсійну реформу ухвалили змінами в кілька законів. Сам документ подавався під соусом змін в зв’язку з “підвищенням пенсій”. 

Тимчасову допомогу тим, у кого є 15 років стажу і його не вистачає для виходу на пенсію за віком, прописали в його перехідних положеннях і там же вказані дати: з 1 січня 2018 р. по 31 грудня 2020 р. Щоб з в новому році не залишати людей без грошей, потрібно їх поправити.

Якщо цього не зробити, пенсіонерам з невеликим стажем до 65 років платити просто нічого не будуть. Хіба що відсутній стаж люди будуть докуповувати. Однак придбати можна до п’яти років і ціна одного року кусається – майже 25 тис. грн. Чим більше років закуповується одразу, тим дешевше коштує один рік в чеку. Але 45 тис. грн за два роки, 60 тис. – за три, 70 тис. – за чотири і 75 тис. -за п’ять, все одно непідйомні розцінки.

Зміна однієї дати вимагає від нардепів мінімальних законотворчих зусиль. До кінця року у Ради залишилося вісім днів роботи в сесійній залі, тому можна встигнути. Але параду законопроектів з поправками поки що немає.

Чому проблеми тільки починаються?

Поки законодавство не виправили, сценарій такий: якщо є 15 років стажу, але виникла необхідність після 60 і до 65 років вийти на пенсію, доведеться сидіти без грошей. Після досягнення 65 років її нарахують по загальній формулі. Ті ж, хто досяг 65 і не має 15 років страхового стажу вже зараз отримують лише державну соціальну допомогу: різницю між прожитмінімум і доходом на одну людину.

Для підвищення прожитмінімуму до реально обгрунтованого рівня парламент не набрався хоробрості. Тому перспектив зі збільшенням держдопомоги поки що немає. І з достатньою кількістю стажу чим далі, тим більше буде проблем.

Вимоги до нього з кожним роком зростають. У 2028 році для виходу на пенсію за віком у 60 років потрібно буде не менше 35 років стажу, у 63 роки – від 25 до 35 років, у 65 років – від 15 до 25 років. Тоді як країна переживає вже третю масштабну кризу поспіль, люди залишаються без роботи, змушені працювати в тіні або їхати на заробітки за кордон.

Перспектива на майбутнє: до 65 років доведеться або працювати, хоча на літніх співробітників мало хто чекає, або сидіти без грошей, якщо роботи немає. Але і потім на державну допомогу замість пенсії може відправитися велика кількість українців.

“Розробники реформи прикинули, що з часом кількість людей, які можуть пред’явити радянський трудовий стаж буде скорочуватися. Якби реформу ввели 20 років тому, державі нічого не вдалося б заощадити. Зате вона дає владі економити в майбутньому, – пояснює економіст Олексій Кущ. – Кількість людей з радянським трудовим стажем скорочується. У 2030 році таких практично не буде. Надалі основна маса людей це ті, хто повинні будуть пред’являти страховий стаж (його облік ведуть з 2004 р., – ред.). У нас 17 млн економічно активного населення і тільки 7 млн – штатні працівники. Платників ЄСВ близько 12 млн. Основні вигодонабувачі солідарної пенсійної системи – штатні працівники. Є кілька мільйонів людей, які роблять соціальні внески періодично, ще кілька мільйонів підприємців, які сплачують ЄСВ в мізерному обсязі. Є маса людей , зайнятих в тіньовому секторі або працюють за кордоном. Близько 5 млн людей взагалі не сплачують єдиний соціальний внесок. Майже третина. Отже, кожен третій пенсіонер після 2030 року не матиме навіть 15 років страхового стажу”.

Це зараз кілька десятків тисяч пенсіонерів отримують виплату у вигляді допомоги. Вони губляться на тлі 11 млн пенсіонерів, у яких стаж достатній, оскільки зароблений ще до 2004 р. Вагон з ними зараз можуть відчепити без зайвого жалю.

У перспективі допомоги замість пенсії будуть потребувати вже мільйони. З 2028 року, коли умови за стажем досягнутий стелі, українці відчують наслідки параметричної пенсійної реформи в повному обсязі.

“Кожен третій (з 17 млн нинішніх працездатних, – ред.) зможе показати більш-менш адекватний рівень зарплати і страхового стажу. Третина покаже недостатній страховий стаж та сплату мінімальних відрахувань і зможе претендувати на мінімальні розміри пенсій. Третина взагалі нічого не зможе пред’явити – близько 5-6 млн осіб. У держави виникає величезна спокуса відчепити вагон з цими людьми від пенсійного забезпечення“, – говорить економіст.

Експерт упевнений, що слідом за тими, хто отримує тимчасову допомогу, відчеплять і тих, хто, не має 15 років стажу і досяг 65 років. Або обміняють їх майбутню мінімальну пенсійну виплату на зобов’язання перед державою тут і зараз. Це і оподаткування переказів трудових мігрантів, і нульове декларування, і подальше щорічне обов’язкове декларування.

“Якою буде реакція, якщо держава скасує соціальну допомогу? Обурення, – резюмує А. Кущ. – І піде зустрічна подача влади: якщо хочете щось отримувати, почніть щось платити”.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *