Діряві вагони: «Укрзалізниця» може зірвати експорт українського зерна

В Українській зерновій асоціації (АЗА) вважають, що державна компанія-монополіст «Укрзалізниця», яка забезпечує близько 70% перевезень зерна  до морських портів, ставить під загрозу весь експорт зернових культур. Це призведе до зриву зовнішньоекономічних поставок та простою суден. Як повідомляють в АЗА, експорт зернових складає 40-45 млн т або близько $6-8 млрд.  

Зокрема, ПАТ «Українська залізниця» обмежила доступ до ринку залізничних перевезень зерна переважній більшості споживачів, водночас надавши неправомірні переваги невеликому колу суб’єктів, що поставило їх в привілейоване становище щодо інших суб’єктів господарювання.

Через такі дії державного монополіста, агровиробник витрачає кошти на тривале зберігання зерна на зернових елеваторах, що відбивається на ціні продукції. Експортер вимушений нести додаткові витрати за кожний день простою корабля (щодня близько $12-17 тис.), а держава – недотримувати кошти у бюджет.

Як повідомили в АЗА, експорт агропродукції забезпечує близько 30% всіх валютних надходжень до України. За перше півріччя 2017 року, частка сільськогосподарської продукції у структурі загального експорту України складає 42,2%.

Окрім того, доволі гостро стоїть проблема з вагонами-зерновозами. На сьогодні термін експлуатації понад 11 тис. хоперів становить 25-34 роки і ще 2 тис. од. – понад 35 років. Про це «АПК-Інформ» заявив експерт українського логістичного ринку Сергій Кириленко.

Через старіння парку вагонів обсяги перевезення щороку скорочуються на 10%. Зараз цей показник не перевищує 2,9 млн. тон на місяць, що особливо відчутно в піковий період сезону.

«Така ситуація склалась на фоні зростаючих обсягів експорту сільгосппродукції з України. Загальна потреба в хоперах зараз становить 20-23 тис. од. Згідно зі статистичними даними, парк вагонів-зерновозів в Україні налічує близько 16 тис. од. При цьому понад 70% знаходиться в розпорядженні державних компаній», — уточнив С. Кириленко.

Зараз логістика України тримається на приватному парку, і якщо в найближчі кілька років проблеми з дефіцитом хоперів не вирішаться шляхом будівництва, купівлі або оренди вагонів-зерновозів, то ситуація може стати плачевною. «Щоб цього не допустити, державі необхідно будувати близько 600-1000 вагонів-зерновозів в рік, це допомогло б проводити заміну техніки», — вважає він.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *