БЕБ з нами. Навіщо і кому потрібне нове Бюро економічної безпеки?

Парламент поставив крапку в багаторічній ліквідації податкової міліції. Вона мала припинити своє існування ще у 2017 році, але Рада роками лише сушила голову над законопроектами про створення нової структури, яка прийде їй на зміну. Тепер зважилася: Бюро економічної безпеки буде розслідувати економічні злочини. Цей функціонал заберуть у СБУ і Нацполіції.

Як працюватиме Бюро, чому на його створенні наполягали кредитори і чому все одно потрібна ефективна реформа СБУ?

Зміст

  • 1Бюро замість міліції
  • 2Вимога кредиторів
  • 3На черзі реформа СБУ

Бюро замість міліції

Чисельність нового органу обмежена 4 тис. співробітників з вельми гідним заробітком – не менше 20 прожитмінімум для працездатних осіб. Зараз це 45,5 тис. грн.

БЕБ має почати роботу через півроку після набрання законом чинності. Якщо все піде гладко і президент швидко підпише закон, то наприкінці літа – на початку осені. Відомий, часто сумно, відділ “К” СБУ буде розформовано і Податкова міліція буде ліквідована.

Протягом двох місяців після створення Бюро, все підслідні йому провадження, які ведуть правоохоронці, передадуть прокурору і той вирішить, як з ними вчинити далі. Виробництва, які на той момент будуть вести податківці, автоматично передадуть в Бюро.

У першому варіанті законопроекту повноваження зі створення Бюро хотіли віддати президенту, але схаменулись після рішення Конституційного суду щодо призначення директора НАБУ. В конституційних повноваженнях гаранта немає формування БЕБ, правки в Основний закон не пропонували, тому Бюро віднесли до системи органів Кабінету міністрів.

Функціонал нового правоохоронного органу не тільки оперативна і слідча діяльність, якою займатимуться детективи, але оцінка та аналіз ризиків для економічної безпеки. Це віддадуть аналітичному відділу.

Щороку, не пізніше 1 березня, директор Бюро повинен буде звітувати перед Радою про діяльність. Зокрема, про кількість звернень, проваджень, відшкодованих в їх рамках збитках.

Однак наслідків неподання звіту в законі виявити не вдалося. Тоді як саме незадовільна робота на підставі звіту – привід для Кабміну звільнити директора.

Співробітників на вакансії в БЕБ відбиратиме конкурсна комісія. Її формує директор і включає туди не менше трьох осіб за рекомендацією Ради громадського контролю при БЕБ. Вимоги до співробітників передбачувані: відсутність судимості, громадянства іншої країни, конфлікту інтересів і т.д. Навіть проходження поліграфа.

Директора також вибирають на конкурсі. Вимоги до нього – не молодший 35 років, десять років роботи за фахом (економіка або право, вища освіта в одній з цих сфер і ступінь не нижче спеціаліста) і не менше п’яти років на керівних посадах. Каденція – п’ять років із забороною обіймати посаду два терміни поспіль.

Список підстав для звільнення директора вичерпний і складається з 12 пунктів. Серед них стандартний віковий ценз (досягнення 65 років), обвинувальний вирок суду, заява за власним бажанням, сумісництво, недієздатність, борг по аліментах, отримання громадянства іншої держави. Можливість звалити негодящого директора в обхід звичайних умов, як зазначено вище, через визнання роботи незадовільною, але тільки за результатами звіту (а з санкціями за неподання виникають питання). Ще один варіант — набрання сили рішення суду по справі про необґрунтовані активи.

Вибирати директора з претендентів буде конкурсна комісія. До неї увійдуть:

  • три людини за квотою РНБО;
  • три людини за квотою ВР (дві за рекомендацією податкового комітету і одна – правоохоронного);
  • три людини за квотою Кабміну.

Президент, на перший погляд, повністю усунений від процесу. Положеннями документа йому, а також іншим органам державної влади, навіть забороняють втручатися в роботу БЕБ. Однак зараз Кабмін очолює прем’єр, відібраний гарантом, з ним узгоджені всі міністри, керівники двох профільних комітетів – представники фракції “Слуга народу”. Тому відсторонення президента вельми умовне і на призначення директора впливати він зможе. Як мінімум може завернути негодящих.

Щоб забезпечити “прозорість і громадський контроль”, при БЕБ створять Раду громадського контролю. Склад – 15 осіб, вибір на підставі рейтингового інтернет-голосування.

Важливо

Судячи з таблиці поправок, із законопроекту до другого читання виключили норму про нову статтю в Кримінальному кодексі – шахрайство з ПДВ. Збиралися прописати відповідальність, в тому числі, за подачу заявки за підробленими документами. Але, мабуть, врахували зауваження, що це ще не передбачає отримання вигоди, отже, у справи були б шанси розвалитися в суді. Крім того, шахрайство з ПДВ й так підпадає під норми КК.

Вимога кредиторів

Створення нової структури замість податкової поліції – жорстка умова зовнішніх кредиторів. Це наказав Україні Євросоюз в Меморандумі про 1,2 млрд євро кредиту. Пояснень цієї наполегливості кілька.

“Якщо згадати реформування податкової та митниці, то їх роз’єднували, то з’єднували. Якщо брати податкову, то поділяли на окремі юрособи, то знову об’єднують в єдину юрособу. І все під вимоги кредиторів, – нагадує економіст Олексій Кущ. – Вони не завжди розбираються в нашій внутрішній кухні та часто тут на місці їх представникам підсовують рішення під тим соусом, що це велика реформа. Роблять це грантові організації. Це може бути і безглуздий броунівський рух. Але за цим керованим хаосом ховаються і чиїсь приватні інтереси, коли пертурбації вигідні комусь тут. У даному ж випадку, при створенні БЕБ, є бажання західних кредиторів перезавантажити систему. Питання не в ефективності. Системних відмінностей в концепції Бюро не закладено, той же рестайлінг можна було провести і під вивіскою податкової міліції. Справа в тому, що реорганізація дає можливість взяти структуру під контроль. У наших правоохоронних органах є таке поняття, як інституціональна пам’ять, є спадкоємність, клановість, кумівство. Все те, що долає будь-які реформи. Кредиторам потрібні структури, підконтрольні західним елітам, а не нашим. Але навіть поставивши на чолі податкової міліції свою людину і прописавши ідеальний закон про її функції, вони не отримають підконтрольну структуру. Щоб отримати щось схоже на НАБУ, потрібно створити нову, нашпигувати її своїми людьми, поставити своїх людей у наглядові ради і набрати новачків”.

Тут потрібно правильно зрозуміти, що значить це оновлення. 4 тис. співробітників БЕБ з досвідом, але не з податкової міліції – це утопія. Частина в Бюро прийде із старожилів. Але не всі з міліції. Нову кров дадуть й інші органи.

“У тому ж НАБУ детективи десь колись працювали: в прокуратурі, УБОЗ, УБЕЗ і так далі. Не з’явилися ж інопланетяни. Але співробітників виривають зі звичного середовища, перемішують. З’являється інша ієрархія, підпорядкування, – говорить Олексій Кущ. – Інституційна пам’ять стирається. Зовнішні кредитори хочуть включати перед обличчям детективів нейралізатор, що стирає пам’ять, як у фільмі “Люди в чорному”. Зрозуміло, що зітреться не у всіх, але якийсь ефект буде”.

На черзі реформа СБУ

Закон про БЕБ прибирає із закону про СБУ (ст. 2) згадки про захист Службою економічного потенціалу і кримінальні правопорушення у сфері економіки. Управління “К”, відділ “К” СБУ, який займається корупційними правопорушеннями і який не без підстав дорікають в зловживаннях, ліквідується. Однак і тут не без ризиків.

“Головне не в назвах підрозділів, а у функціях які вони виконують. І поки Служба безпеки буде залишатися “органом досудового розслідування злочинів віднесених до її компетенції “, вона зможе кошмарити як завгодно та кого завгодно чи то під соусом розслідування державної зради, чи то фінансування тероризму”, – попередив екс-заступник генпрокурора Віктор Чумак.

Можливість вести слідство передбачена ст. 216 Кримінального процесуального кодексу. У ньому ж зазначений і перелік з 38 статей Кримінального кодексу, підслідних СБУ. Тому можна підтягнути якусь під підозру і продовжувати кошмарити бізнес. Створення БЕБ вітають зараз мало не в першу чергу в зв’язку із сподіваннями на те, що цього не буде. Але тепер питання в реформуванні Служби.

28 січня, разом із законом про БЕБ в цілому, Рада також прийняла в першому читанні фундаментальну законотворчу роботу про реформу СБУ – законопроект №3196-д. Однак в тексті досудове розслідування щодо підслідних СБУ правопорушень прямо прописано в статті про функції.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *