Іспит на дорозі та відмітка про окуляри: як змінять правила видачі водійських прав

Переписати умови видачі водійських посвідчень, відкоригувати дані в правах і дати можливість дистанційно оформляти купівлю-продаж авто – такі плани готують в МВС. І взято їх з європейської директиви.

У той же час в Раді законопроекти, які теж написані на виконання європейського законодавства, теплого прийому не зустрічають

Розбираємося, що нового хочуть впровадити в порядок видачі посвідчень водія, які регулює уряд, і чому рубають інші пропозиції з підготовки водіїв, які курирує парламент.

Зміст

  • 1Права з обов’язками
  • 2На стадії проектів

Права з обов’язками

Іспити. Зараз після здачі теоретичного іспиту у майбутнього водія є тільки три місяці для того, щоб встигнути здати і практичний. У МВС вважають, що це занадто короткий термін, оскільки людина може виїхати у відрядження, відбути за кордон, захворіти і т.д. Його збираються продовжити до двох років. У проекті змін немає якихось додаткових умов і вимог, тому довідки, виписки та інші документи для пролонгації не будуть потрібні, і результати теоретичного тесту будуть дійсні два роки.

Місце здачі практичної частини іспиту варіюється. У МВС вважають, що в деяких випадках демонстрації навичок на навчальному майданчику недостатньо і їх потрібно показати в умовах дорожнього руху (тільки на певних маршрутах).

Лише на майданчиках будуть здавати практику претенденти на права категорій А та А1 (двоколісні транспортні засоби, мопеди, моторолери) і В1 (трьох і чотириколісні ТЗ вагою до 400 кг).

Виключно в умовах дорожнього руху, без демонстрації на майданчику, практику складатимуть при отриманні прав категорій В (легкові авто), С і С1 (вантажні з максимальною масою від 3500 до 7500 кг та від 7500 кг), D і D1 (автобуси, місткістю до 16 місць та від 16 місць).

У два етапи, спочатку на майданчику (тільки паркування), а потім в умовах дорожнього руху будуть здавати на права категорій ВЕ, С1Е, СЕ, D1E і DE (відповідають основній категорії ТЗ з тягачем).

У МВС хочуть прописати пріоритетність категорій. Якщо здається іспит на найвищу, відкривається і інша:

  • А вища щодо А1;
  • С вища щодо С1;
  • СЕ вища щодо С1Е;
  • D вища щодо D1;
  • DE вища щодо D1E.

На пріоритетну категорію, з відкриттям іншої, можна буде здати іспит, необхідний для повернення прав (але тільки якщо їх забрали не через адміністративне правопорушення).

На категорії В1, В, ВЕ умови пріоритетності на поширюються, на кожну – окремий іспит.

До речі

МВС пропонує відкрити можливість оформляти договір купівлі-продажу в “Електронному кабінеті водія”, тобто без особистої присутності. В цьому випадку водій повинен буде зареєструватися в кабінеті, заповнити електронну форму договору, ТЗ проженуть по базах і реєстрах та договір буде закріплений кваліфікованим електронним підписом.

Підтвердження. Зараз передбачено, що, маючи права деяких категорій, після перепідготовки, іспиту і підтвердження навичок, можна відкрити й іншу. Наприклад, маючи категорію В, можна відкрити D і D1, якщо підтвердити трирічний досвід. Для водіїв власних легковиків це документи про реєстрацію ТЗ, для шоферів – довідка з місця роботи, копія трудової угоди, витяг з трудової книжки.

Однак в МВС вимоги до підтвердження досвіду документами збираються прибрати. Залишаться тільки перепідготовка та іспити.

Коди. Потенційно це найбільш дискусійна норма. Зараз до положення про порядок видачі посвідчень водія додається одне доповнення – свідоцтво про підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації.

Пропонують додати ще одне доповнення з цифровими кодами, які будуть відображатися в посвідченні водія. Їх 96 (плюс підпункти до деяких) і вони стосуються:

  • Водія і медичних підстав. При проходженні обов’язкового медогляду, всі обмеження збираються вносити в формі кодів, зокрема, необхідність носити окуляри та/або контактні лінзи, пов’язку на око, протези на кінцівки, слухові апарати;
  • Пристосувань ТЗ. Кодами пропишуть конструктивні особливості автомобіля, наприклад, модифікації гальмівної системи, системи акселератора, педалей, важелів управління;
  • Обмежень. Наприклад, водіння тільки в певні години, на певній відстані від будинку, без перевищення певного швидкісного ліміту, заборона на водіння автомагістралями і т.д.;
  • Адміністративних питань. Наприклад, під час видачі дубліката посвідчення або здачі практичного іспиту на машині з автоматичною коробкою передач.

Думка

Володимир Караваєв, правозахисник:

– У Євродирективі саме так все і передбачено, в тому числі й коди – у нас же водійські посвідчення міжнародного зразка і повинні йому відповідати, в тому числі, за кодами.

Але в кодах є кілька груп. Що стосується першої, про водіїв, питань не виникає. Людина проходить медкомісію, якщо фіксується, що вона має носити окуляри, лінзи і т.д., то це відбивається в посвідченні. Питання виникають щодо другої і третьої груп. Технічні параметри ТЗ, як то, зокрема, що педаль гальм повинна спрацьовувати при натисканні з певним зусиллям, або має бути додаткове дзеркало заднього виду. Хто і на підставі чого це буде встановлювати?

Щодо іншої групи -обмеження – питань ще більше. Ви не маєте права керувати авто з пасажирами, або не можете управляти в межах якоїсь відстані від населеного пункту. У нас на законодавчому рівні це не визначено. Хто це буде встановлювати? Якщо Кабмін прийме цей документ, він буде працювати тільки в частині окулярів для водіїв, а в частині технічних параметрів і обмежень ні, оскільки не зрозуміло, хто це повинен встановлювати. Тобто Кабмін трохи вийде за межи своїх повноважень. Спочатку законодавчо потрібно визначити, хто може встановлювати обмеження і які критерії, і тільки потім прописувати все в урядовій постанові.

На стадії проектів

Законодавчих ініціатив, на підставі яких можна запроваджувати нововведення в порядок видачі посвідчень водія, втім, знайти не вдалося. Зате цікавий підхід Верховної Ради до інших документів про дорожній рух, в тому числі й тих, які пишуться на виконання Євродирективи.

Зокрема, 3 лютого на доопрацювання повернули законопроекти №2201 і №3569. Обидва включили в проект порядку денного на п’яту сесію, що відкрилася в лютому. У першому передбачається можливість самопідготовки для подальшої здачі іспитів на отримання прав. Другий більш широкий – про інститут незалежних екзаменаторів, створення якого Євродирективою й передбачено. Також в ньому є корисна норма про обов’язкове, а не можливе, вивчення ПДР за програмами підготовки водіїв категорій А1, А, В1, В в загальноосвітніх установах III ступеня, професійної та спеціальної передвищої освіти.

Є офіційні висновки комітету, з урахуванням зауважень експертів ВР і міністерства. Щодо самопідготовки сумніваються, що вона буде належного рівня, щодо незалежних екзаменаторів наполягають на уточненнях та усуненні протиріч з іншими нормами. На інші причини, за якими обидва проекти завернули, нам вказали джерела, близькі до роботи над документами. Втім, про них можна здогадатися і самостійно, оскільки відомо, що права можна купити, не відвідуючи автошколу. Дати можливість готуватися до іспиту самостійно і ввести інститут незалежних екзаменаторів – значить вибити ґрунт з-під ніг вже усталеного тіньового бізнесу.

Але важливо ще й те, що в принципі своєму законопроекти про дорожній рух до зали не доходять. Володимир Караваєв говорить, що два, зазначених вище, входили в пакет з восьми документів, і за всіма виданий негативний висновок Комітету ВР з питань транспорту та інфраструктури.

“За півтора року роботи комітету жоден законопроект про дорожній рух, який може вплинути на ситуацію, через нього не пройшов, – резюмує правозахисник. – Єдиний, який був схвалений і пройшов перше читання, про самокатників, скутери на проїжджій частині. Інші просто рубають . Вся проблема в організації роботи ВР. Є два профільних комітети, які мають відношення до доріг – транспортний і правоохоронний. Штрафи, повноваження поліцейських – це правоохоронний. Але самі по собі каральні заходи ніколи ефекту не давали. Міняти законодавство для зменшення аварійності, більш важливі норми, ніж каральні – цим займається комітет з транспорту. Є постанова, яка визначає які питання за яким комітетом закріплені. Питання забезпечення безпеки дорожнього руху за комітетом з транспорту. Це парадокс, оскільки за законодавством питанням забезпечення безпеки займається поліція. Вийшла вилка. Замість того , щоб питанням забезпечення займався комітет з правоохоронної діяльності, це віддано транспортному комітету. Там все рубають, оскільки не розуміють суті питання. Звідси й такий результат”.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *