Транш на три букви: що буде з курсом та виплатами за боргами без МВФ?

12 лютого віртуальна місія Міжнародного валютного фонду завершила роботу в Україні. Другий транш за кредитною програмою stand-by на 5 млрд дол. до кінця 2021 р. не виділили. Міністр фінансів Сергій Марченко заявив про конструктивний діалог. Представник Фонду в Україні Йоста Люнгман, що дискусії тривають. У списку проблемних питань банківський нагляд і регулювання, боротьба з корупцією та судова реформа, а також, що передбачувано, енергетика – ручне управління цінами на газовому ринку.

Після зміцнення нацвалюти в першій половині лютого, курс долара і євро знову пішов вгору. Попереду в України виплати за зовнішніми боргами – в березні в еквіваленті 24 млрд грн, в червні – 17 млрд грн, а в вересні найвідчутніший за рік обсяг – в еквіваленті 84 млрд грн. Nash.Live запитав у експертів, наскільки вдарить по курсу гривні і борговим виплатам провал в переговорах з МВФ?

Олег Пендзин, експерт Економічного дискусійного клубу:

– Поведінка МВФ була абсолютно прогнозованою. Якщо виходити з того, що ми знаємо про невиконані маяки за ціною на газ, судовою реформою, антикорупційною політикою. Ми розуміємо, що вони не виконані і виконані не будуть – це вкрай тривалий процес, який не вирішується в ході місії МВФ. Було ясно, що гроші ми не отримаємо, і бравурні заяви уряду носили не більше ніж політичний характер.

У мене є великий сумнів, що до літа ми побачимо нову місію МВФ і протягом 5-7 місяців може стояти питання про отримання траншу. Хочу нагадати, що два рази по 700 млн дол. ми повинні були отримати в минулому році. Їх перенесли на цей, і їхня доля, думаю, буде приблизно такою ж самою.

Потрібно розуміти також, що від отримання траншу безпосередньо курс не залежить. Він залежить від здатності іноземців купувати номіновані в гривні облігації. Ви бачите, що в економіці ситуація не покращилася, а курс зміцнився. Чому? Тому, що Міністерство фінансів збільшило прибутковість по ОВДП до 11,5-12% річних, і під ці досить високі відсотки прийшли іноземці, продали валюту на 5 млрд грн і зміцнили позиції гривні.

Присутність або відсутність МВФ – це питання вартості запозичень, а не валютного курсу, оперативного. Резервів НБУ цілком вистачає і ресурс буде. Думаю, курс буде рухатися за графіком: 29,2 грн середньорічний. Перше півріччя до 29 грн, найближчим часом, думаю, 28,2-28,3 грн за дол. Після літа, швидше за все, вище 29 грн за дол., незалежно від присутності МВФ. Просто якщо Фонду не буде, держбюджет віддасть більше грошей на сплату відсотків за залученими коштами.

Зараз ринок переповнений вільним ресурсом. Присутність або відсутність МВФ – це більший або менший відсоток. Якби був МВФ, ми б залучали під 8-9%. Немає МВФ – під 11-12%. Здавалося б, різниця невелика, але це 130-140 млрд грн на рік. Тіло кредиту ми не віддаємо з бюджету, ми віддаємо його з рефінансування. Подібні практики у всіх країнах. Проблема не в тілі, а в процентах. І якщо великі економіки можуть залучити під 0,5%, ми залучаємо під 11%.

Андрій Новак, голова Комітету економістів України:

– Те, що місія МВФ пішла ні з чим, на сьогодні, скоріше, політичний сигнал українській владі про те, що реформи треба робити, а не про них говорити. Про те, що з корупцією треба реально боротися, що взяті на себе зобов’язання потрібно виконувати, а не обговорювати їх.

Це політичний сигнал, який поки що не матиме негативних економічних та фінансових наслідків. Якщо, звичайно, відкладення співпраці з МВФ не затягнеться надовго – більше, ніж на пів року. Україна повинна виконувати свої боргові зобов’язання, а без траншу МВФ в повному обсязі це буде важко, практично неможливо. В якості альтернативи доведеться терміново залучати більший борговий ресурс на ринку капіталу, але доведеться обіцяти і виплачувати значно більші відсотки, ніж зараз, коли ми випускаємо облігації внутрішньої та зовнішньої державної позики. Останні виходи Мінфіну на ринок капіталу закінчились тим, що залучаємо під 11% в гривні та біля 4% у валюті. Для порівняння гроші МВФ – біля 2% у валюті.

Маємо поки що політичні наслідки. Якщо пів року траншу не буде, почнуться фінансові та економічні. Можна вважати, що це осінь – тоді будемо рахувати курчат: стан держбюджету, його платоспроможність чи неплатоспроможність.

Відлякати інвесторів відсутністю співпраці з МВФ неможливо, тому що інвесторів практично немає. Обсяг прямих іноземних інвестицій останніми роками коливається між 1,5-2 млрд долл. на рік. Для української економіки це майже відсутність. В аграрний сектор інвестиції як йшли, так і будуть іти, ще енергетика та ІТ. Сфери самодостатні та впливу відсутності співпраці з МВФ майже немає.

Поки що переглядати бюджет через призупинення співпраці з МВФ і, відповідно, призупинення другого траншу кредиту від ЄС (на 600 млн євро, – ред.), не варто. До середини року є шанс і є надія на відновлення. Якщо ні, то в липні-серпні діючому чи новому уряду доведеться переглядати.

Олексій Кущ, економіст:

– Нинішня влада веде переговори в більш суверенному ключі, ніж попередня. Свою функцію програма МВФ виконала, коли потрібно було отримати транш на 2 млрд дол. Ми їх отримали в червні 2020 р., а у вересні витратили на виплату зовнішніх боргів. Без траншу довелося б погашати за рахунок внутрішніх ресурсів. Крім того, програма дозволила залучити в липні 2 млрд дол. під єврооблігації і здійснити довипуск наприкінці року.

Програма – відпрацьований матеріал. Хватка МВФ за горло ослабла. Обсяг золотовалютних резервів на рівні 28 млрд дол. Транш – 700 млн дол. Неістотна сума. ЗВР за рахунок експорту поповнюються швидше, ніж за рахунок можливих траншей. 2-3 млрд дол. від Фонду Нацбанк набирає на валютному ринку, купуючи по 90-100 млн дол. на день. Зараз почнеться тренд на зміцнення гривні, і НБУ доведеться його стримати, щоб не добити національну промисловість і не повторилася ситуація 2019 року, коли зміцнення гривні призвело до деіндустріалізації.

Курсових проблем не буде. Із ЗВР теж. Зеленський отримує простір для маневру в переговорах з Фондом. Зараз багато експертів і політиків, для яких кредит МВФ – це подібність карго-культу, покоління траншеприхильників піднялося на дибки і говорить про проблеми. Але вони не вірять самі собі. Пишуть про девальвацію, але самі ж говорять, що зараз проблем не прогнозують і вони можуть бути тільки восени. Якщо МВФ так важливий і закінчення місії катастрофа, чому ж з курсом все в порядку? Ну а прогноз проблем восени став старою доброю традицією.

У Зеленського був вибір: отримати транш зараз, але скасувати регулювання цін на газ. Я хоч не прихильник цього рішення щодо ціни на газ (можна було знайти більш ефективне), але що корисніше: отримати 700 млн, які не дуже потрібні в ЗВР, або дати перепочинок населенню? Краще перепочинок хоча б на два місяці, ніж 700 млн, які не потрібні зараз, вони будуть як мертвий вантаж в резервах, але потім їх повертати з відсотками.

Якби у нас ЗВР скорочувалися на 100 млн дол. на день за рахунок продажу, тоді потрібно було б залучати кредити, в тому числі й МВФ, щоб не дати опуститися нижче критичної позначки. Але зараз і імпорт впав, і ЗВР збільшилися – вже майже піврічне покриття резервами імпорту, хоча достатній рівень – 90 днів імпорту.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *