255 гривень за перехід на червоне світло і 51000 – за п’яну їзду: все про нові санкції для водіїв та пішоходів

Законопроект №2695 три депутати від “Слуги народу” подали в Раду ще два роки тому з основним посилом – посилити відповідальність за водіння у п’яному вигляді. 12 липня 2020 р. під Києвом сталася трагедія – ДТП за участю п’яного водія, в якому загинули двоє дорослих і двоє дітей. По гарячих слідах парламент прийняв документ в першому читанні, 16 лютого – у другому. Його норми наберуть чинності наступного дня після публікації.

Хоча норми про відповідальність п’яних винуватців ДТП цим документом серйозно переписують, в ньому маса поправок в законодавство щодо інших штрафів зі збільшенням їх в рази. Також спочатку він передбачав додаткові права поліцейських на перевірку водіїв, через які одностайної підтримки у документа не було. Розбираємося в деталях.

Зміст

  • 1Права поліції: знайшли компроміс
  • 2Штрафи водіям та пішоходам
  • 3П’янка за кермом: штрафи та кримінал

Права поліції: знайшли компроміс

Зараз Кодексом про адміністративні правопорушення (ст. 126) передбачено, що на вимогу права поліцейському потрібно пред’являти. У законопроекті до першого читання прописали, що посвідчення водія потрібно передавати. Ця норма стала однією з найбільш суперечливих. Після внесення поправок і в законопроекті до другого читання все ж лишили початкове формулювання законодавства – права потрібно буде пред’являти, а не передавати в руки правоохоронцю.

У ст. 16 закону “Про дорожній рух” щодо прав та обов’язків водія дописують порядок дій в тому випадку, якщо коп зупиняє автомобіль:

  • зупинити авто не порушуючи ПДР;
  • тримати руки в поле зору поліцейського;
  • до розпорядження, залишатися на своєму місці;
  • якщо поліцейський вимагає, то вимкнути двигун, вийняти ключ запалювання, пред’явити права, реєстраційні документи на транспортний засіб;
  • включити аварійку.

Вихід водія з ТЗ на вимогу поліцейського також спочатку передбачався, але нардепи при розгляді в залі прибрали цю вимогу.

У першому варіанті законопроекту переписували норми ст. 34 закону про Нацполіцію – про поверхневий огляд. Зараз нею передбачено, що на вимогу копа потрібно відкрити багажник і двері. Хотіли дописати, що оглядати також можуть капот, ніші, причіп і все те, вивчення чого не передбачає розбирання ТС. До другого читання нардепи запропонували відмовитися від поправок і залишити діючі умови.

За ст. 35 (ч.1) закону про Нацполіцію, коп може зупиняти ТЗ з десяти причин, і серед них немає перевірки на стан сп’яніння. Її як одинадцяту причину законопроектом планували дописати. Підставою хотіли зробити профілактичні перевірки за розпорядженням керівництва Нацполіціі (акти про них викладати на офіційному сайті, а не показувати водієві при зупинці). Законопроект проходить через правоохоронний комітет ВР, і його глава Денис Монастирський на погоджувальній раді повідомив, що додаткову підставу для зупинки ТЗ знімають – це положення розділило парламентські фракції. Нардепи в залі положення про профілактичний огляд прибрали.

Штрафи водіям та пішоходам

Законопроект в рази збільшує розміри штрафів за такими статтями КУпАП:

– порушення правил використання ременів безпеки і мотошоломів (ст. 121). Зараз штраф – три неоподатковуваних мінімуми (51 грн), буде 30 мінімумів (510 грн);

– керування незареєстрованим ТС, без номерного знака, із закритими номерами (ст. 121). Зараз штраф – десять мінімумів (170 грн), буде 50 мінімумів (850 грн);

– порушення проїзду перехрестя, проїзд на заборонений сигнал світлофора, правил обгону, обгону і зустрічного роз’їзду та ін. (ст. 122. ч.2). Зараз штраф – 25 мінімумів (425 грн), буде – 30 мінімумів (510 грн);

– порушення швидкісного режиму більше ніж на 50 км/год (ст. 122, ч 3). Зараз штраф – 30 мінімумів (510 грн), хотіли зробити 200 мінімумів (3400 грн), але в залі сторгувалися до 100 мінімумів (17 тис. грн);

– ненадання переваги ТЗ аварійних служб (ст. 122, ч 3). Зараз штраф – 30 мінімумів (510 грн), буде – 40 мінімумів (680 грн);

– залишення місця ДТП (ст. 122-4). Зараз штраф – 15 мінімумів (255 грн) або виправні роботи на строк від 30 до 40 годин. Буде штраф – 200 мінімумів (3400 грн) або позбавлення прав на термін до двох років;

– порушення ПДР з пошкодженням інших ТЗ, вантажу, об’єктів дорожньої інфраструктури (ст. 124). Зараз штраф – 20 мінімумів (340 грн), буде – 50 мінімумів (850 грн);

– керування транспортними засобами без прав або без пред’явлення (ст. 126). Сюди ж дописують відповідальність за водіння, якщо накладені обмеження. Якщо право на управління є, але посвідчення водій забув або не пред’являє – штраф був і залишається 25 мінімумів (425 грн). Водіння без прав або передача ТЗ в управління водієві без прав: зараз відповідальність 25 мінімумів, а буде 200 (3400 грн). Водіння, якщо прав позбавили: зараз штраф 30 мінімумів (510 грн), а буде 1200 мінімумів (20400 грн);

– порушення ПДР пішоходами – перехід через дорогу в недозволеному місці, на заборонний сигнал, безпосередньо перед рухомим ТЗ (ст. 127). Зараз штраф – три мінімуми (51 грн), буде – 15 мінімумів (255 грн). Те ж порушення велосипедистами: зараз штраф п’ять мінімумів (85 грн), а буде 20 мінімумів (340 грн). Ті ж правопорушення, вчинені в стані сп’яніння: зараз штраф вісім мінімумів (136 грн), а буде 40 мінімумів (680 грн). Якщо порушення ПДР пішоходами і велосипедистами призвело до аварії: зараз штраф десять мінімумів (170 грн), а буде 50 мінімумів (850 грн).

П’янка за кермом: штрафи та кримінал

Адміністратівка за п’яне водіння. У законопроекті до другого читання в ст. 38 КУпАП (терміни адміністративного стягнення) передбачили, що за водіння в стані сп’яніння можуть покарати протягом року після правопорушення.

З адміністративкою за водіння в стані сп’яніння влітку 2020 р. вийшла плутанина. До Кримінального кодексу дописали статтю про те, що цей вид правопорушення є кримінальним і підпадає під визначення проступку. Але потім Рада внесла поправки і цю статтю з КК виключила.

“Передбачено повернення відповідальності за керування транспортними засобами у нетверезому стані зі статусу кримінальних проступків до Кодексу про адміністративні правопорушення. Це обумовлено тим, що процедура документування кримінального проступку є значно складнішою та потребує  більше часу у порівнянні з документуванням факту керування в нетверезому стані при оформленні адміністративного правопорушення” , – пояснили тоді в МВС.

Тобто водіння в стані сп’яніння зараз проходить по ст. 130 КУпАП й там же залишиться. Разом зі скасуванням кримінального проступку, скасували і підвищення штрафів за ст. 130 до 1 тис. неоподатковуваних мінімумів. Штраф складає 600 мінімумів (10 200 грн). Тепер нардепи його підвищують до 1 тис. мінімумів (17 тис. грн) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або адміністративний арешт на десять діб (утримання під вартою в місці, визначеному Нацполіцією) з позбавленням прав на термін від 1 до 3 років. Повторне порушення протягом року – штраф вже 34 тис. грн, третє – 51 тис. грн з позбавленням прав на десять років та конфіскацією машини.

Водіння в нетверезому вигляді, якщо у водія немає прав, – штраф 1,5 тис. мінімумів (25 500 грн) або адмінарешт 10-15 діб.

Змінюються положення ст. 265-1 КУпАП про збільшення терміну тимчасового вилучення водійських прав. Зараз звернутися за документом можна через три місяці після тимчасового вилучення, якщо справа не розглянута. Тепер передбачають пролонгацію ще на три місяці, якщо права забрали в зв’язку з правопорушенням по ст. 130, і так продовжувати можна до 12 місяців. Говорити про обов’язкове повернення прав, якщо така справа не була розглянута, можна буде тільки через рік.

Зараз по КУпАП (ст. 266) при огляді п’яного водія поліцейський повинен вести запис і залучати двох свідків. Збираються обмежитися тільки записом з обов’язковим долученням до протоколу. Два свідка будуть потрібні в тому випадку, якщо немає можливості вести запис.

Також нардепи в КУпАП дописують статтю 317-1 – про порядок позбавлення прав. Тут важливий термін, з якого починається період на який їх забирають: набрання законної сили рішення суду (тимчасове вилучення прав не зараховується). Якщо на той момент, коли суд приймає рішення про позбавлення права на керування транспортними засобами, документ ще на руках у порушника, він буде зобов’язаний негайно здати його в поліцію.

Кримінальна відповідальність для п’яних водіїв. Адміністративна відповідальність – це в тому випадку, якщо п’яного водія ловлять. Якщо він став винуватцем ДТП з постраждалими і загиблими – це кримінальна відповідальність. Зараз карається за ст. 286 Кримінального кодексу – порушення правил безпеки дорожнього руху та без уточнення про стан сп’яніння. Тепер нардепи відповідальність за ДТП з потерпілими і загиблими з вини п’яного водія виводять в окрему статтю КК – 286-1:

  • порушення правил безпеки дорожнього руху, якщо через це потерпілий отримав травми середньої тяжкості: позбавлення волі на строк до трьох років з позбавленням прав на термін від трьох до п’яти років;
  • правила безпеки дорожнього руху були порушені і це стало причиною тяжких тілесних ушкоджень: позбавлення волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням прав на термін від п’яти до восьми років;
  • порушення безпеки, що стало причиною загибелі людини: позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням прав на той самий строк;
  • порушення правил п’яним водієм, що стало причиною загибелі кількох людей: позбавлення волі на термін від 7 до 12 років і позбавлення прав на термін від семи до десяти років.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *