Ужгородка

Новини Закарпаття

Не межа: на скільки та чому паливо на АЗС може подорожчати ще більше?

Зростання цін на нафту до 65 дол. за барель, холодна погода – головні драйвери підвищення цін на нафтопродукти. На українських АЗС з листопада до кінця січня подорожчання було поступовим, в лютому вже різко підскочили в ціні бензини, дизпаливо та зріджений газ.

Nash.Live запитав у експертів, які чинники впливають на подорожчання палива на АЗС, чи варто чекати подальшого підвищення цін та на скільки?

Сергій Куюн, директор Консалтингової групи “А-95”:

– Основний фактор на сьогодні – світові ціни. За останні чотири місяці нафта подорожчала з 37 до 65 дол. за барель. Це головний драйвер, який продовжує штовхати ціни вгору. У лютому, зокрема, ми маємо черговий виток: якщо на початку місяця ціна нафти була 55 дол., то минулого тижня 65 дол. – підвищення майже на 20%. Ця цінова пружина ще повністю не розтулилась, що не випросталася. Є ще потенціал зростання приблизно на 1 грн за літр в роздрібних мережах. Це бензин, дизель, без зрідженого газу.

85% нафтопродуктів ми привозимо з-за кордону, тому ми не можемо не помічати зростання. Поки що намітилася стабілізація нафти, минулого тижня, але на дуже високому рівні: 65 дол. – дуже висока ціна. Є підстави вважати, що вона завищена, спекулятивна, може луснути. Але поки що це очікування і фантазії, та по факту маємо висхідні ціни.

На зріджений газ ціна напевно буде падати. Зростання, що відбулося, було викликано дефіцитом ресурсу через морози. Та ж Польща почала купувати зріджений газ для опалення: у них ця сфера розвинена. Ми з поляками конкуруємо за газ, і ціна виросла. Морози відступили, зараз більше буде вільного ресурсу і це, думаю, призведе до наповнення ринку і до її зниження.

Леонід Косянчук, експерт ринку нафтопродуктів:

– Добрих новин для учасників ринку і споживачів нафтопродуктів у мене немає. Як відомо, в Україні в роздробі ціни залежать від двох чинників: ціни зовнішнього ринку на нафтопродукти і курсу Нацбанку. Зараз коливання курсу можна вважати незначними. Але на європейському ринку, а саме від нього ми залежимо, ситуація незрозуміла і не схожа на попередні роки.

Був “мертвий” період споживання, коли мінімальні продажі, плюс локдауни, протиепідемічні заходи. Ціни мали б падати, але з середини листопада вони ростуть. Ціна на А-95 на зовнішньому ринку піднялася на 177 дол. Для порівняння, в квітні минулого року вартість бензину була 142 дол. за тонну, а сьогодні 584 дол. Наш ринок не міг залишитися осторонь. Навіть внутрішні виробники формують ціни за імпортним паритетом. Відбулася така нісенітниця: проти очікування, ціни почали рости. Щодо дизелю ціна взагалі піднялася на 191 дол.

Якщо говорити про скраплений газ, то ситуація була двоякою. По-перше, його прив’язують до цін на бензин. По-друге, різке зниження температури спровокувало зростання споживання на Заході, зокрема, в Польщі, Словаччині. Став більш привабливим експорт. Ціни підняли. Але там є обмежувач: якщо ціна на газ буде перевищувати 55-60% від вартості бензину А-95, то він втрачає привабливість і його перестають купувати. Спрацьовує співвідношення попит-пропозиція, і ціни будуть знижуватися.

Зростання дало передумови для подорожчання А-95 на 4,5 грн, а дизпалива й зовсім на 5 грн на літрі. Ми розуміємо, що оператори на нинішньому низькому рівні споживання вкрай не зацікавлені в підвищенні цін: як тільки йде подорожчання, ще більше падає споживання.

В середньому ціна на бензин піднялася на 2,8 грн за літр, а на дизпаливо на 2,9 грн. Економічна передумова до кінця не реалізована (1,7 грн для бензину і 2,1 грн для дизпалива, – ред.). Хто і як її буде реалізовувати, залежить, в тому числі, від погоди. Від того, як швидко почнеться весна і зросте попит. Тоді ціни якщо і зростатимуть, то не так стрімко. Якщо зима затягнеться, погода не дозволить дотягнути до пожвавлення сільгоспвиробників, ціна виросте.

З грудня витрати на утримання АЗС не покриваються доходами. Оператори працюють в кращому випадку на межі прибутковості. АЗС не просто посередник між оптом і споживачем. Це велика структура, яка, в тому числі, споживає теплову та електроенергію. Є формула. У чисельнику умовно постійні витрати (зокрема, зарплати співробітників АЗС), а в знаменнику кількість проданих літрів. Якщо в знаменнику різке скорочення, то питомі витрати на обробку літра палива зростають, і економіка працює в мінус.

Темпи зростання цін на АЗС в кожній мережі різні. У великих мережах більше можливості для створення торгових запасів. Дрібні мережі не мають своїх нафтобаз, працюють по споту, з коліс, тому у них нафтопродукти дорожчі. А тепер вишенька на торті. Якщо сьогодні сама огидна мережа з точки зору ціноутворення має 2 грн брудної маржі, до витрат, то держава з кожного літра отримує в казну 12-14 грн.

Геннадій Рябцев, директор спеціальних програм НТЦ “Психея”:

– Фактори завжди впливають одні й ті ж: зміна цін на кордоні і курс національної валюти, плюс може впливати фактор попиту. Було зростання на кордоні, і він вже вичерпав себе, особливо по бензину, ціни на який вже коригуються у бік зниження. Зростання було більшим, ніж це було обумовлено чисто економічними причинами, оскільки раптово на 2 грн підвищили ціни мережі, пов’язані з групою “Приват”. У них цінова політика непередбачувана і не пов’язана з економічними причинами. Але оскільки їх понад 1,5 тис., то плюс дві гривні на такій кількості заправок – це зробило трейдерів нервовими, і вони підвищили ціни більше, ніж було потрібно.

На дизпаливо поки ціни не пішли вниз, оскільки з’явилися ризики, пов’язані з трубопровідними постачаннями в зв’язку з рішенням РНБО (про повернення державі частини нафтопродуктопроводу “Самара – Західний напрямок” і санкції щодо компанії “ПрикарпатЗахідтранс”, яку пов’язують з Віктором Медведчуком, – ред.). Зараз трейдерам необхідно переорієнтуватися на інші джерела. Ризик на цьому ринку зберігається, хоча ціни істотно змінитися не повинні. У січні по трубі прокачувалися незначні обсяги. Оскільки про “секретне” рішення РНБО стало відомо десь за тиждень, всі постаралися забрати свої партії нафтопродуктів заздалегідь. Тому вплив є, нервозність є, але раніше, коли трубопровідні постачання припинялися, трейдери переорієнтовувались швидко і забирали ресурс не у Новоград-Волинському, а у Мозирі. Вже звідти бензовозами і залізницею везли дизпаливо. Думаю, ускладнення тимчасове: кілька тижнів, і ринок його врегулює. Всі знають як і чим компенсувати відсутні обсяги.

Ситуація на ринку зрідженого нафтового газу менш приємна для автомобілістів. Протягом останніх двох тижнів українські трейдери відчували ситуативний дефіцит, пов’язаний з тим, що в Європі і в Туреччині були низькі температури. Постачальники переорієнтувалися на ринки, де цей газ використовують як котельне паливо. Ті трейдери на нашому ринку, у кого ресурс був, одразу ж підняли ціни, причому істотно: в опті за 30 днів зростання було понад 40%. Звичайно, це призвело до зростання цін в роздробі.

Хоча зараз ціни на газ пішли вниз в опті, потрібно буде компенсувати різницю, по якій закуповували нові партії. Тому подорожчання в роздробі продовжиться – щонайменше 50 коп. до нинішніх середніх. Кілька тижнів ще буде вплив. Але погода нормалізувалася, дуже низькі температури, думаю, в минулому, український ринок вже преміальний (ціни вище, ніж на сусідніх ринках і до нас вже везти вигідно), тому ще 50 коп. будуть, а потім корекція і зниження. Потрібно буде стимулювати споживачів.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Нагору