Ужгородка

Новини Закарпаття

Електронні трудові на старті: як тепер звільнятися, влаштовуватися на роботу і виходити на пенсію?

10 червня набуває чинності закон про електронні трудові книжки. Протягом п’яти років перехідного періоду дані про трудову діяльність українців мають перекочувати з паперових книжок в електронну форму – в реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового соцстрахування, який веде Пенсійний фонд. Це і є електронна трудова книжка. Після оцифровки паперова книжка йде на руки працівнику і вже його бажання і право подавати її роботодавцю для внесення інформації.

Розбираємося, як знайти свою електронну трудову книжку, чи потрібна паперова при працевлаштуванні та звільненні та як буде працювати обіцяне новим законом автоматичне призначення пенсії?

Зміст

  • 1Шукаємо свою електронну трудову
  • 2Що буде з паперовою трудовою при наймі та звільненні?
  • 3Що буде з автоматичним призначенням пенсії?

Шукаємо свою електронну трудову

Отримати доступ до своєї електронної трудовій книжки вже можна на порталі електронних послуг Пенсійного фонду portal.pfu.gov.ua 

Варіанти доступу – електронний цифровий підпис, система GOV ID. Ми обрали другий варіант, а в самій системі – варіант реєстрації через Bank ID.

GOV ID видає форму-підтвердження ідентифікації.

 

Після цього отримуємо доступ до своєї справи. Вибравши в лівому меню розділ “Електронна трудова книжка”, отримуємо список всіх місць роботи з датами найму і звільнення.

Вносити додаткову інформацію про стаж може сам працівник. Для цього потрібно отримати кваліфікований електронний підпис. Безкоштовно на підставі реєстраційної форми, паспортних даних та реєстраційного номера картки платника податків їх видають в Державній податковій службі, МВС та ПриватБанку. Можна подати запит мобільному оператору про заміну сімки на карту з електронним підписом. Або за 100-200 грн замовити КЕП у одного з кваліфікованих надавачів. Всього їх 21, і зі списком можна ознайомитися тут. 

Щоб додати дані про стаж, потрібно за допомогою КЕП зайти в свій кабінет на порталі ПФУ в розділ “Електронна трудова книжка” і подати кольорові скан-копії паперових документів про стаж в форматі jpg або pdf обсягом не більше 1 мб. Якщо сканується трудова, то потрібно подати всі заповнені сторінки в хронологічному порядку.

Відповідно до затвердженого Кабміном порядку, саме паперова трудова книжка – основний документ, який підтверджує стаж. У разі її відсутності або якщо записи в ній неточні, підтвердженням можуть бути довідки, виписки з наказів, відомості на видачу зарплати, посвідчення, письмові трудові договори і угоди з відміткою про виконання та інші, в яких є необхідна інформація. 

Схожа схема по внесенню даних до реєстру і для роботодавців. Але перед тим як заповнювати електронну форму свого співробітника, потрібно буде отримати його письмову згоду на обробку персональних даних. Крім КЕП для входу в систему роботодавці можуть скористатися кваліфікованою електронної печаткою. На додачу до скан-копій сторінок трудової, роботодавцю потрібно буде прикріпити і копію згоди.

Що буде з паперовою трудовою при наймі та звільненні?

10 червня закон набирає чинності. Але це не означає, що в один день кадровики та бухгалтери всіх підприємств повинні відсканувати трудові книжки всіх своїх співробітників. У закону п’ятирічний перехідний період, і оцифровка передбачається протягом цього часу. Причому, за нормами самого закону, в порядку та у відповідності з термінами, які повинні затвердити в ПФУ за погодженням з Мінсоцполітики. Цього нового затвердженого порядку поки що немає. Всі відсилання у ПФУ роблять до порядку обліку трудової діяльності працівника, який був затверджений в листопаді 2019 р. 

У чинному зараз порядку немає санкцій за те, що паперові книжки своїх співробітників роботодавці не оцифровують прискореними темпами, на прохання або вимогу. Немає зобов’язання і наслідків – немає й підстав поспішати. Тобто формально з 10 червня роботодавці можуть починати вносити дані про стаж співробітників в реєстр тільки за власною ініціативою.

Потрібно враховувати, що закон про електронні трудові паперові не скасовує. За законодавством вони знаходяться у роботодавця або до оцифровки, або до звільнення працівника.

Якщо людина поки що звільнятися не збирається, вона зможе отримати на руки свою паперову трудову від роботодавця тільки після того, як будуть оцифровані всі дані з неї і передані до реєстру. Змусити роботодавця внести дані в електронну трудову вона не може, а внести самостійно не вийде – адже паперова на руках у роботодавця. Тобто роботодавець начебто і не зобов’язаний формувати електронну трудову до закінчення п’ятирічного перехідного періоду, але крім нього і нікому, поки працівник в штаті.

Якщо після 10 червня людина звільняється, внесення всіх неоцифрованих даних з трудової про страховий стаж стає його головним болем. Неоцифровану трудову з відміткою про звільнення працівникові повинні видати на руки в день звільнення разом з копією наказу. Він може отримувати КЕП, сканувати документ і відправляти все в ПФУ, як ми зазначили вище.

За нормами Кодексу законів про працю (ст.48) з 10 червня облік трудової діяльності ведеться в електронній формі. Тобто звільнившись з неоцифрованою трудовою і влаштовуючись на нове місце, від нового роботодавця можна чекати того, що він почне вносити інформацію про стаж на його підприємстві вже в електронній формі. Новим законом передбачено, що на вимогу працівника роботодавець зобов’язаний вносити її і в паперову трудову навіть в тому випадку, якщо вона вже була оцифрована. Терміни ті ж, що і зараз – подати книжечку працівник може протягом п’яти днів. Але змінюються умови: до 10 червня трудова зберігається у роботодавця, і він несе за неї відповідальність. Після оцифровки або звільнення з 10 червня вона буде на руках у працівника, і він стежить за тим, що в неї вносять. А раз трудова на руках у людини, вона і буде займатися оцифруванням попередніх даних про стаж. Новий роботодавець цим заморочуватися не зобов’язаний. Принаймні при чинному порядку обліку.

Оформляючись на нове місце, паперову трудову можна буде і не подавати. Але є питання з альтернативою. Згідно із законом, це відомості з Реєстру застрахованих осіб про трудову діяльність. Роботодавцю потрібно буде подати щось одне, а порядку отримання відомостей немає і як їх отримати ще не ясно.

Отже, якщо оцифровка відбулась, паперовий варіант трудової виданий на руки працівникові під розписку, її все одно не потрібно списувати з рахунків. Тим більше, що діючою нормативкою та законодавством статус книжечки як основного носія даних про стаж не змінюється. А там може міститися інформація про стаж трудовий до того, як у 2004 р. було введено поняття стажу страхового. При першому працевлаштуванні працівник також може зажадати офіційного оформлення паперової трудової – відмовити йому не мають права. Виходить, що остаточно з ТК ми попрощаємося ще не скоро.

Але за всіма пунктами, перерахованим вище, можливі уточнення. В тому самому порядку обліку, який повинні прописати в ПФУ та узгодити в Мінсоцполітики.

Що буде з автоматичним призначенням пенсії?

Разом з електронними трудовими, новий закон передбачає і автоматичний порядок призначення пенсії за віком у тому випадку, якщо в реєстрі відображені дані, що підтверджують необхідний страховий стаж.

Тут знову нагадаємо, що за діючим порядком роботодавець не зобов’язаний вносити оцифровану трудову, навіть якщо людина збирається на пенсію, до закінчення п’ятирічного перехідного періоду. Він може просто піти назустріч працівнику, який збирається на пенсію, і дати відскановану копію. Чи захоче – питання інше. Навіть на прохання працівника подача скан-копії трудової в ПФУ має супроводжуватися і скан-копію його письмової згоди на обробку персональних даних.

У Пенсійному фонді з літа минулого року працює сервіс автоматичного призначення пенсій. Майбутніх пенсіонерів зазивають подати туди необхідну для призначення пенсії інформацію. Для цього потрібно отримати кваліфікований електронний підпис, авторизуватися на порталі ПФУ, заповнити анкету-заяву, додати скан-копії необхідних для пенсії документів плюс документи про пільги і доплати, підписати це КЕП і відправити в ПФУ. У Фонді заявку промоніторять і, коли прийде час виходити на заслужений відпочинок (буде досягнутий вік виходу на пенсію і накопичено достатній для цього страховий стаж), надішлють повідомлення про призначення пенсії, дату, з якої вона призначена, та її розмір.

Можна буде заздалегідь попередити ПФУ про те, що є бажання працювати далі і на пенсію не виходити, тоді автоматичного призначення не буде.

Якщо вік виходу на пенсію підійшов, а стажу не вистачає, ПФУ повідомить про це і дані про нього можна буде додати як особисто, звернувшись до територіального відділення Фонду, так і через електронний кабінет. Якщо до віку виходу на пенсію дані про стаж людина не надішле, у Фонді вважатимуть, що він продовжує роботу і вийде на пенсію пізніше.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Нагору