Символ родючості: Як маленька українська компанія кинула виклик гігантам європейської індустрії ЗЗР

Для Миколи Вербицького компанія «Нертус» була першим і поки що найвдалішим у його житті бізнесом. Засновник і головний ідеолог «Нертус», він керує ним уже 15 років. Закінчивши 2000 року вищий навчальний заклад за спеціальністю, що далека від сільського господарства, Вербицький практично відразу знайшов свій шлях підприємця.

Аграрна галузь прозорливому менеджеру вже тоді бачилася повної перспектив. «Було розуміння: те, що робить Syngenta, BASF, Bayer, тобто мультинаціональні компанії, і продають задорого — все те саме можна робити й продавати дешевше, однак тієї самої якості, — згадує Вербицький. — І я поїхав до Угорщини».

В одній із найбільш передових соцкраїн було багато підприємств, що виробляли засоби захисту рослин на всю спільноту, пояснює обраний напрям Вербицький. Хімічний завод Agrokemia Sellye Zrt., що входить до холдингу Peters&Burg Ltd., розташований на півдні країни (270 км від Будапешта), був заснований ще в далекому 1964‑му. Таких в Угорщині було 10–12, а після падіння системи залишилася всього пара‑трійка.

«Завод вмирав, а коли з’явилися ми, замовники з сусідньої України, завод отримав нове життя, — розповідає Вербицький. — І вони почали під нас робити, потім у Росію постачати, в Казахстан, Молдову, Білорусь». На початку 2000‑х завод модернізували, але й від старих досвідчених фахівців не відмовилися.

Заснований 2002 року «Нертус» став не лише основним замовником заводу, а й дочірнім підприємством Peters&Burg Ltd. Українська компанія отримала потужний потенціал для розвитку.

Сьогодні в «Нертус» є власні заводи в Україні — з виробництва насіння, мікродобрив і пластикової тари для СЗР. У компанії працюють115 працівників. Свою частку на ринку ЗЗР «Нертус» оцінює приблизно в 4%, а насіння й мікродобрив відповідно в 3% із кожного напряму.

«У наших планах на найближчі пару років довести їх до 7%, — ділиться Вербицький. — Адже ринок України зростає за всіма трьома напрямами. У нас площі, як у Франції, а потреба в ЗЗР у п’ять разів менша. Тобто потенціал великий. І доки ми наздоженемо Францію, ринок у п’ять разів збільшиться. Тому наше завдання — вирости на ринку України, а потім разом із ринком рости далі».

Гроза експертів

Придумуючи назву компанії, Вербицький і його компаньйони глибоко копнули: хотілося чогось короткого, зрозумілого, що запам’ятовується й водночас пов’язане з сільським господарством. Бізнесмени заглянули в давньогерманську міфологію, і їм одразу впало в око ім’я богині родючості «Нертус».

Розробляючи стратегію компанії, Вербицький також звернувся до європейських традицій. «Багато що я спостерігаю й черпаю від «мультинаціоналів» (міжнародних корпорацій, які виробляють ЗЗР і насіння — ред.), — каже він. — Тому що, для чого велосипед винаходити?! На них працюють кращі уми з величезними бюджетами. На одну особливу бізнес‑модель треба мільйони витратити. Тому ми дивимося, аналізуємо, що роблять лідери нашого ринку, й переводимо в наше русло».

В угорських виробників ЗЗР до вступу їх країни у ЄС було багато своїх зареєстрованих марок. Коли ж Угорщина ввійшла у Євросоюз, то повинна була всього за два роки зробити нові реєстрації під європейське законодавство. Пакет документів виявився таким великим, а необхідні дослідження такими масштабними, що більшість компаній не встигли це зробити й залишилися без реєстрацій. У результаті їх витіснили транснаціональні корпорації.

Ця історія — типова для постсоціалістичних країн Європи. І «Нертус», ураховуючи гіркий досвід Угорщини, заздалегідь почала освоювати європейський ринок із його дорогими й складними процедурами, з цілковитою владою бізнес‑гігантів.

Сьогодні в компанії вже практично оформлено європейські реєстрації на 10 продуктів ЗЗР. А в Україні компанія зареєструвала близько 60 найменувань своїх товарів. Деякі з них гідні окремої уваги.

Грізний Експерт — гербіцид системної дії для боротьби з однорічними й багаторічними дводольними бур’янами в посівах соняшнику. Особливо успішно використовується з насінням НС‑Х‑496 та НС‑Х‑498. Головну загрозу цей експерт представляє для осотів.

Євро‑Ланг і Євро‑Ленд — гербіциди системної та ґрунтової дії — знищують однорічні дводольні та злакові бур’яни в посівах соняшнику, стійких до імідазолінонів. Успішно застосовується на насінні Рімісол та Прімі. Широкий спектр дії цих препаратів також дозволяє знищувати всі раси вовчка в посівах соняшнику.

Фунгіцидний протруйник системної дії Антал призначено для передпосівної обробки насіння озимої пшениці. Це власна розробка компанії, одне з найкращих рішень на ринку в боротьбі зі сніговою пліснявою, сажковими хворобами й кореневими гнилями зернових колосових.

Ще одне дітище компанії — протруйник Фаер складається з трьох діючих речовин для захисту соняшнику й ріпаку від широкого спектра основних хвороб, включно з несправжньою борошнистою росою, білою та сірою гнилями.

Усі без винятку компоненти, що використовують у виробництві ЗЗР, завод закуповує у Європі — наприклад, загусники, барвники, піногасники, регулятори рівня PH, диспергувальні речовини, розчинники, емульгатори. Виконуючи замовлення, зокрема партнерів з України, куди йде 25% продукції угорського заводу, хімічне підприємство виготовляє й найскладніші види формуляцій, такі як SE (сусп‑емульсія) і OD (олійна дисперсія), які передбачають кілька стадій виробництва, стабілізації та змішування похідних компонентів.

Керівництво «Нертус» наголошує, що в ЗЗР, які надходять на український ринок, використовуються компоненти, що відповідають європейській якості, — це одна з обов’язкових умов для конкуренції з іншими компаніями. «Тому що в нас в основному дженерики всі з Китаю везуть, — пояснює Вербицький. — Так, ми дорожче за китайських та українських, але й якість у нас на порядок вища, як у мультинаціональних компаній, але дешевше. Тому в нас своя особлива ніша».

Формула якості

Угорський завод Agrokemia Sellye Zrt., на якому сьогодні працюють 69 осіб, розпочав співпрацю з українськими партнерами у 2002 році. Сьгодні він виробляє для України 3 млн літрів препаратів на рік, а загальна потужність підприємства — 12 млн літрів. Тут синтезують діючу речовину фунгіциду Додін.

Географія замовників заводу досить широка: Аргентина, Франція, Німеччина, Польща, Бельгія, Угорщина, Румунія, Болгарія, країни Північної Африки, Росія, Україна, Білорусь, Молдова, Казахстан, Грузія.

За останні п’ять років у реконструкцію заводу й розширення виробничих потужностей холдинг вклав 3,5 млн євро. Сьогодні там додатково зводиться цех із виробництва гербіцидів з обсягом випуску 24 млн літрів на рік, діє проект з очищення технічної та відпрацьованої води, триває реконструкція та збільшення потужностей цехів сухих препаративних форм із загальним бюджетом 3,3 млн євро.

Процес виробництва на заводі починається з обов’язкової багатоступінчастої перевірки якості діючої речовини (вона родом із Китаю, Індії, Чехії та Бельгії) і допоміжних компонентів. Матеріал не потрапляє на фасування, не отримавши схвалення начальника відділу контролю якості.

У процесі такого виробництва обов’язково мають підтримуватися режими контролю тиску й температури всередині автоклава, швидкість обертання змішувальних лопаток, швидкість і послідовність подачі діючої речовини й інертних компонентів, час змішування та стабілізації формуляції.

За довгий період роботи фахівці компанії відпрацювали різні технологічні прийоми й методи, які дозволяють виготовляти понад 150 різних формуляцій. Щороку відділ інноваційних розробок підприємства отримує від клієнтів складні замовлення на комбінації діючих речовин. Кількість різних рецептур, що одночасно відпрацьовують у відділі інноваційних розробок, може досягати до 50 на рік.

«Ми проводимо агрохімічні досліди і в Україні з прицілом на потреби українського фермера, — розповідає Вербицький, — подаємо запит на Угорщину, і вже їх фахівці розробляють рецептури й створюють препарати. Якщо треба, долучають італійських, німецьких і бельгійських фахівців».

Поки що єдиний український елемент готової продукції Peters&Burg Ltd — це тара. Для виготовлення упакування «Нертус», починаючи з 2005 року, використовує потужності компанії «Харків Хімпром», що входить до холдингу Peters&Burg Ltd. Це сучасне підприємство, яке спеціалізується на виробництві пластикових каністр для рідких хімічних речовин і харчової продукції.

На ньому запроваджено технології компаній UniloyMilacron і Krauss‑Maffei й сировина виробництва провідних європейських фірм. Уся продукція проходить автоматичний контроль якості й має сертифікати UN. Половину відправляють у країни Європи й СНД.

Головні люди

Однак у Харкові «Нертус» виготовляє не лише тару для закордонного заводу, а й власні насіння та мікродобрива. «Ми розуміли, що насіння запитувані, знайшли партнерів у Сербії — Інститут селекції в місті Нові Сад, — згадує Вербицький. — Вони погодилися нам продавати батьківські форми».

Німецька компанія Petkus створила проект і змонтувала обладнання насіннєвого заводу, який стартував у 2010 році. Ділянки гібридизації «Нертус», на яких висівають насіння, розташовані в 13 областях України. В регіонах розміщено 43 демополя.

Гібриди соняшнику, які запропонував «Нертусу» сербський інститут, високоврожайні й стійкі до різних хвороб. Це можна сказати про продукцію будь‑якої світової компанії, погоджується Вербицький, однак наголошує на особливості сербської селекції: у них є стандартна технологія вирощування й технологія СУМО, за якої соняшник можна обробляти трибенурон‑метилом. У «Нертус» цю роль виконує згаданий вище препарат Грізний Експерт.

«Також є Чисте поле — технологія, що включає в себе гербіциди імідазолінонової групи, у якій застосовують препарати Євро‑Ланг і Євро‑Ленд проти вовчка.

Вербицький розповідає, що спочатку їм було непросто переконати у своїй компетентності відомий сербський інститут — із ним працюють багато країн світу, і він дуже перебирає партнерів. У «Нертус» тоді не було великої історії, але вже був досвід роботи із ЗЗР і перспективи на ринку. Екс‑югослави в них повірили й не помилилися.

У 2014 році відбулося створення й акредитація власної лабораторії Plant clinic, яка є консультаційно‑діагностичним центром. Це забезпечило впевнений супровід продуктів «Нертус» і «Нертус Агро». Крім того, з 2017 року лабораторія проводить функціональну діагностику мінерального живлення рослин, що дозволяє визначати та контролювати потребу рослин в 14 макро‑ і мікроелементах.

Головними правилами успіху в бізнесі Вербицький уважає чесність, порядність, працьовитість і професіоналізм. «Нічого нового, — наголошує він. — Ми довіряємо всім, але якщо людина раз обдурила, підвела, то другого шансу не даємо».

Вербицький набирає персонал за критеріями професіоналізму й відповідальності, і якщо, наприклад, головний фінансист їм відповідає, то вже йому засновник повністю довіряє набрати фінансовий сектор, а головному агроному — аграрний.

«У цьому бізнесі найголовніші люди — це продавці й агрономи. Вони рухають процес, — упевнений Вербицький. — Адже ми не лише продаємо, ми ще й агрономічну підтримку надаємо. І в нас у кожному регіоні є агрономи, які приїжджають на місце».

Засновник «Нертус» вдається у виробничий процес лише на початковому етапі, коли в нього необхідно вкласти щось нове. Найчастіше його зустрічі з менеджерами відбуваються лише раз‑два на рік, щоб провести звіти й скласти плани.

«Вони завжди можуть мені зателефонувати, — уточнює Вербицький. — У нас є певні правила, і якщо щось виходить за них, менеджер завжди може набрати мене або фінансового директора, а якщо потрібно, то ми зустрічаємося».

А у жовтні цього року працівники зустрілись з урочистого приводу. Компанія відзначила свій 15-річний ювілей у місті Будапешт (Угорщина), тому що саме тут розташовані виробничі потужності. На свято були запрошені кращі дистриб’ютори, працівники дочірніх компаній, представники інших регіонів України, Молдови, Білорусі та Казахстану, наукові співробітники сербської компанії з міста Нові сад, фахівці угорського офісу. Загальна кількість запрошених — 171 особа. Крім екскурсії на завод, гості відвідали озеро Балатон, термальні купальні озера Хевіз, побували на оглядовій екскурсії містом Будапешт. Проживали гості в 5-зірковому Отелло Маріотт, в бальному залі якого і відбувався сам захід. Ведучими були Дядя Жора та Антон Лірник, а справжнім сюрпризом стала зірка вечора — незрівнянна Вєрка Сердючка.

Свята неминуче змінюються буднями, спланувати які завжди складніше. В українських умовах часто трапляються непередбачувані ситуації, тим більше в агросфері, акцентує голова «Нертусу» — спрогнозувати, що буде через рік, дуже важко. Наприклад, заявки на ЗЗР від дистриб’юторів на 2018 рік компанія збирає вже у вересні. А ті, у свою чергу, збирають запити від фермерів.

«Нертус» відправляє заявки в Угорщину, а тамтешні менеджери формують виробництво з урахуванням зазначених українцями строків поставки й т. д. Все це не дуже прогнозований бізнес ще й тому, що багато чого залежить від погодних умов і кон’юнктури ринку.

«Яка продукція більш запитувана, то фермер і сіє, — пояснює Вербицький. — Однак ми приблизно щось розуміємо, яка ситуація. Звичайно, кожен рік складські залишки є, але, оскільки строк придатності матеріалів мінімум 3 роки, ми до цього ставимося спокійно».

Так, восени «Нертус» оголошує акції з розпродажу препаратів, які не продали з весни, а якщо не продали восени, то залишають їх на наступну весну. Нормальним і допустимим Вербицький уважає складський залишок 15%. Гірше, якщо 20% — тоді потрібен аналіз, чому так сталося.

Найбільш прогнозованим сегментом свого бізнесу Вербицький називає мікродобрива й регулятори росту рослин. Їх виробництво «Нертус» почав у 2016 році на базі того самого «Харків Хімпрому». Українським аграріям компанія пропонує лінійку продуктів: Нертус Старт, Нертус Фотосинтез, Нертус Бор, Нертус Цинк і Нертус Планта Пег. Ділянка рідких форм — це сучасний цех, що дозволяє випускати до 20 000 л добрив на добу. Процес виробництва повністю автоматизований, а лінія розливу фасує в тару від 0,5 до 20 л.

У 2016 році завод виробив 200 т мікродобрив, у 2017‑му — вже 500 т, план на наступний рік — 800 т. «Це прогнозована динаміка, тому що клієнтська база практично одна і та сама, — пояснює Вербицький. — Ми розуміли, що ця ніша — наших клієнтів, і це, можливо, витіснить конкурентів. Тому що наші клієнти купували ЗЗР, купували насіння, і мікродобрива ми їм просто дали додатково. Хороші мікродобрива за хорошими цінами. І розуміли, що на найближчі п’ять років план 1000 т на рік — це цілком реально».

Головна стратегія «Нертус» — не стояти на місці. Компанія постійно розвивається, розробляє препарати, розширює лінійку продуктів, робить реєстрації, аналізує, який ще вид бізнесу в сільському господарстві може започаткувати. Наприклад, збирається вирощувати сою або пшеницю.

Схожі статтіПтицы счастья фермера Радченко (фотопроект)"Агротрейд". Как Всеволод Кожемяко построил одну из крупнейших зе…Один день с Юрием Трындюком, владельцем компании «Хлебные инвестиции»Сладкая история: Как из торговца ромом стать мировым сахарным гигантом

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *