Ужгородка

Новини Закарпаття

Food stamps по-українські: як у США видають талони на харчування та чи підходить цей спосіб нам?

Продовольчі карти чи талони як варіант допомоги малозабезпеченим на покупку продуктів – ідея, яка вже звучить у кабінетах влади. Адже інфляція, за оцінками міжнародних експертів, стає одним із головних економічних ризиків для миру в 2022 р. Допомога, звичайно, мається на увазі не в тому вигляді, в якому талони працювали в радянські часи, а за американським образом і подобою та за аналогією з програмою субсидій на комуналку.

“Світове зростання цін за продовольчою групою неминуче. Базовий прогноз на 2022 рік – це збільшення цін на сировинну продовольчу групу (зерно, цукор, какао та інше) від 10% до 20%. Якщо негативний сценарій буде реалізовуватися, то, безумовно, держава захистить найменш заможних. Канали підтримки тут можуть бути різноманітними – починаючи від адресних виплат за аналогією з поточною програмою через систему “Дія”, до аналога американських food stamp (не плутати з радянськими талонами, картками та іншими історичними атрибутами)”, – розповів радник президента Олег Устенко.

Екс-радник прем’єра та екс-перший заступник міністра економрозвитку Павло Кухта пояснив журналістам, що “продуктові карти” насправді були його пропозицією.

“Державні регулювання цін просто не працюють – бізнес або їх просто не виконує, або носить хабарі, ціни зростають ще більше. Тож ніякого сенсу у цих регулюваннях немає. Можна знизити ПДВ на певні види їжі, яку купують бідні люди, а можна піти шляхом, який пропонується. Це не будуть радянські продкарти, коли обмежується продаж чогось в одні руки. Це – американська система, коли уряд виділяє людям кошти безпосередньо для придбання їжі. У “Дії” є “Є-підтримка” – аналогічно можна виділяти гроші на продовольство. Можна це робити через “Дію”, а можна на поліграфкомбінаті “Україна” надрукувати захищені продовольчі чеки, які люди можуть витрачати на продовольство”, – пояснив Кухта журналістам.

За його оцінками, якщо взятися за розробку задуму зараз, то навесні модель продкарт може бути готова. Визначати людей, які потребують підтримки, можна на базі системи субсидій – їх одержують близько 2,6 млн домогосподарств.

Зміст

  • 1Американська модель
  • 2Є альтернатива

Американська модель

Є два способи збити інфляційний градус: зменшити ПДВ на деякі продукти або дотувати малозабезпечених. Але перший не розглядають. Як пояснив Олег Устенко, зниження ПДВ – це додаткові витрати на його адміністрування та викривлення конкуренції на ринку. У результаті основою можуть стати американські food stamps.

Це допомога за федеральною програмою продовольчої SNAP. На старті це були талони, а зараз це виплата живими грошима на спеціалізовану дебетову картку.

Програма призначена для витрат на здорове харчування. Непродовольчі товари, алкоголь та тютюнові вироби, вітаміни та ліки відкидаються, але й не всі продукти підпадають під неї. Зокрема кошти не виділяють на вже приготовлені продукти. Передбачається, що одержувачі допомоги їжу готуватимуть самі, тому у списку фрукти та овочі, хліб та крупи, сирі м’ясо та риба, домашні кури, молочні продукти, а також насіння та рослини для вирощування. Є й додаткові можливості. Наприклад, у Техасі з картки для допомоги Lone Star Card можна зняти готівку в магазині, але з комісією та обмеженням за сумою. З 2017 р. у Штатах загалом обкатують й онлайн-покупки.

Кількість учасників програми не є постійною. У 2019 р. допомогу SNAP отримували 35,2 млн осіб, а піковий попит на неї був у 2013 р. – 47,5 млн осіб. Населення США майже 330 млн, тому продовольчу допомогу за програмою отримують близько 10%.

Для того, щоб скористатися програмою, потрібно відповідати критеріям щодо доходів та активів. Перший – найважливіший.

Розмір валового доходу (тобто до відрахування певних витрат), який дозволяє розраховувати на допомогу, варіюється від 130% від межі бідності до 200% залежно від штату. Межа бідності на 2022 рік для сім’ї із трьох осіб – 1830 дол. на місяць, тому дохід, який дозволяє розраховувати на допомогу – до 2379 дол. на місяць.

А що в Україні з межею бідності?

Аналогом цієї планки в Україні є прожитковий мінімум. Але є встановлений Кабміном, який, за ідеєю, повинен задовольняти базові потреби громадян, але який їм, звичайно ж, не відповідає – 2481 грн. для працездатного на місяць. А є фактичний прожитмінімум, який розраховує Мінсоцполітики, але держава при розрахунках його повністю ігнорує. Станом на листопад 2021 р. фактичний прожитковий мінімум для працездатного – 4606 грн без урахування суми обов’язкових платежів, а з ними – 5722 грн.

Рівні бідності в Україні за різними критеріями за підсумками 2019 р. подано в монографії українського соціолога Елли Лібанової та можуть становити від 60% до 1% населення, залежно від того, як рахувати. І оцінка прожитмінімуму дає показник найменший:

  • суб’єктивна бідність за самооцінкою (24 647,9 тис. осіб);
  • об’єктивна абсолютна бідність за розрахунковим прожитковим мінімумом (15 837,4 тис. осіб);
  • суб’єктивна бідність за мірою задоволення потреб (14 367,8 тис. осіб);
  • об’єктивна структурна бідність за спрямуванням 60% родинного бюджету на харчування (10 380,5 тис. осіб);
  • об’єктивна відносна бідність за 75% медіанних еквівалентних витрат/доходів (9 373,4 тис. осіб);
  • об’єктивна деприваційна бідність за 4-ма ознаками з 9-ти можливих, що визначені за методологією ЄС (7 563,0 тис. осіб);
  • об’єктивна абсолютна бідність за офіційно встановленимпрожитковим мінімумом (423,3 тис. осіб).

Валовий дохід у США рахують із усіх джерел, включаючи зарплату до вирахування податків, допомогу, соцзабезпечення, аліменти. Але для розрахунку суми продовольчої допомоги роблять відрахування та виводять чистий дохід. Від валового доходу віднімають витрати, яких не уникнути – 177 дол. для сім’ї від однієї до трьох осіб, 20% від зарплати, витрати на утриманців, обов’язкові до сплати членом сім’ї аліменти, медичні витрати, якщо в сім’ї є особа похилого віку або особа з інвалідністю, витрати на житло у розмірі 597 дол., якщо вони перевищують половину чистого прибутку. Після всіх відрахувань отримують чистий дохід, виходячи із суми якого визначають розмір допомоги.

А що із зарплатою в Україні?

Середня станом на листопад 2021 р. – 14282 грн до вирахування податків за даними Держстату. Але в Україні є свої особливості – зарплати в конвертах, які викривляють статистику.

У грудні 2020 року Інститут економіки та прогнозування НАН України опублікував оцінку масштабів неофіційної оплати праці:

“Доля тих, хто визнав отримання плати за роботу неофіційно (“у конвертах”) у серпні 2020 року становить 16,7% за прямими відповідями, а за розрахунковим максимумом – 26,5%”.

Вимоги щодо активів у більшості штатів відсутні. Але, наприклад, у Мічигані максимальна планка – 15 тис. дол., в Індіані – 5 тис. дол. Активи, зокрема, це кошти на рахунках, але не особисте майно, будинок чи пенсійні накопичення. Тут варто згадати вимоги до активів при оформленні субсидії на комуналку в Україні. 100 тис. грн на депозиті (3,6 тис. дол.) – привід відмовити у допомозі, і для пенсійних накопичень уряд не робить винятків.

Максимальний розмір щомісячної продовольчої допомоги у США з жовтня 2021 р. до кінця вересня 2022 р. затвердили у серпні минулого року. На одного – 250 дол., на двох – 459 дол., на трьох – 658 дол., на чотирьох – 835 дол., на п’ятьох – 992 дол. Максимальну допомогу отримують сім’ї без чистого доходу. Якщо харчуватися виключно на максимальну допомогу, то один прийом їжі передбачає витрату в 2,7 дол. для сім’ї з однієї людини, 2,55 дол. – з двох, 2,43 дол. – з трьох. Тобто близько 70 грн за актуальним курсом.

Якщо в сім’ї все ж таки є дохід, суму допомоги розраховують виходячи з того, що сім’я витрачає 30% від нього на продукти. В Україні, за даними Держстату, середні витрати сім’ї на продукти – 41% їхнього загального розміру. Середній щомісячний розмір американської допомоги на 2022 р. на сім’ю з однієї людини – 175 дол., із двох – 334 дол., із трьох – 520 дол., із чотирьох – 638 дол. У цьому випадку один прийом їжі в сім’ї з однієї людини дотується на 1,9 дол., із двох – 1,85 дол., із трьох – 1,92 дол. Тобто близько 50 грн на один прийом їжі за актуальним курсом.

Є альтернатива

Економіст Олексій Кущ нагадує, що звіти влади за 2021 р. будувалися на суцільних рекордах: доларового ВВП, який становив майже 200 млрд дол., середньої зарплати, що перевищила 500 дол., урожаю зернових, золотовалютних резервів. Але якось так вийшло, що після вражаючих успіхів доводиться рятувати українців від шаленого зростання цін на продукти та видавати їм продуктові карти. Копіпаст американської моделі в українські реалії він називає, не стримуючи емоцій, ідіотською ідеєю.

“Американська система продуктових карток виникла не в умовах високої інфляції, як у нас нині, але в результаті Великої депресії і дефляції – ціни падали. Люди не мали грошей на товари, і ціни знижувалися. На одному полюсі були фермери, які мали надлишок вироблених продуктів, а на іншому міські жителі, які не мали грошей, щоб їх купити, і голодували. Так і виникла система карток, – пояснює економіст. – В останні десятиліття як вона існує, інфляція в США була мізерною – 1,5-2%, лише у 2021 р. вона зросла до 6,5% через емісію. Плюс у капіталістичному світі є таке поняття, як криза надвиробництва, коли тисячі тон продуктів просто не знаходять збуту. За часів дикого капіталізму їх викидали, але капіталізм із людським обличчям проблему вирішував інакше. Держава викуповувала надлишки і віддавала за продуктовими картами бідним. Що ж із перерахованого є у нас? Нічого. На відміну від Америки під час Великої депресії, ми маємо високу інфляцію. Немає кризи надвиробництва продуктів. Натомість є два формати бідності. Перша – трудова, коли люди працюють від зарплати до авансу та якісні продукти дозволити собі не можуть. Друга – пенсійна: 70% пенсіонерів, які отримують пенсію нижчу за середню”.

Поки що система карток в Україні лише теоретична можливість. Але з високою ймовірністю структуру витрат для їх одержувачів обмежать. Грубо кажучи, передбачать виплату тільки для покупки соціально значущих продуктів: батону, житньо-пшеничного хліба, олії, яєць, гречки, молока певної жирності, курячої тушки тощо. Але якщо зв’язати руки одержувачам продовольчої субсидії, вважає О. Кущ, по-перше, виникне корупція серед фірм, яких задіятимуть у реалізації, по-друге, буде лише зростання цін. Надлишку виробництва немає, держава видасть гроші на товари, пропозиція яких обмежена, попит зросте, а отже, ціни зростуть. Вихід – боротися з трудовою та пенсійною бідністю.

“Щоб подолати трудову бідність, потрібно знижувати податки на працю та перестати оподатковувати мінімальну зарплату. Тоді навіть у найбідніших українців, які отримують мінімальну зарплату, грошей стане на 19,5% більше (18% ПДФО та 1,5% військового збору – авт.). Це плюс близько 1260 грн на місяць, щоб найбідніші купили собі ті додаткові продукти, які їм потрібні. Якщо ще зменшити й прибутковий податок, і скасувати військовий збір, то й тим, хто отримує трохи більше мінімалки дасте можливість заощадити, – резюмує Олексій Кущ. – У випадку пенсійної бідності потрібно підвищувати середній розмір виплати. У нас колосальний розрив між середньою зарплатою та пенсією. Мінімальний коефіцієнт заміщення, це відношення середньої пенсії до середньої зарплати, має бути 35%. І у нас середня пенсія, з урахуванням середньої зарплати, має бути близько 5 тис. грн., а зараз середня пенсія – 3,9 тис. грн. Проведіть осучаснення, додайте тим, хто отримує середню пенсію 1-1,2 тис. грн., і у них також з’являться гроші на покупку продуктів. Але цього може бути недостатньо. Я постійно кажу, що в період кризи пенсіонерам, які отримують середню пенсію і нижче, потрібно періодично виплачувати додаткову пенсію. Плюс для малозабезпечених сімей, тобто багатодітних, з малим рівнем доходів, з одним годувальником, з особою з інвалідністю, виплачувати раз на півроку соцвиплату у розмірі мінімальної зарплати. Все це люди витрачатимуть на продукти. Адже в американській системі продовольчої допомоги лише 9% від одержувачів – пенсіонери, а 60% одержувачів – національні та расові меншини та ті групи населення, які випали із суспільного розподілу праці. Вони не можуть знайти себе в системі економіки. Є маргіналізовані групи, які, якщо дати гроші без обмежень, витратить їх на наркотики. В Україні у нашому форматі бідності, якщо людям дати додаткові гроші за рахунок скорочення податків та зборів, осучаснення пенсії та додаткових виплат, вони купуватимуть не наркотики та імпортні смартфони, а саме продукти чи соціальні послуги”.

Джерело: Наш.live

uzhik

uzhik

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Нагору