Дострокові вибори в Раду: як можуть розпустити парламент і хто від цього виграє?

Напередодні другого туру президентських виборів і за півроку до чергових парламентських активно обговорюється можливість розігнати Верховну Раду.

Якщо переможцем стане чинний президент Петро Порошенко, в цьому немає необхідності. Кабмін функціональний, два міністри за президентською квотою – закордонних справ і оборони – працюють, голови Служби безпеки та Генеральної прокуратури узгоджені.

Але якщо першість за підсумками виборів буде за Володимиром Зеленським, питання про коаліцію виходить на перший план. По-перше, для голосування за законодавчі ініціативи. По-друге, для узгодження кандидатур на посади.

Свої дії відносно ВР в разі перемоги кандидат особисто не озвучив. Прозвучали три важливих тези від представників його команди. Перша – подати кандидатури міністрів закордонних справ і оборони, генпрокурора і глави СБУ. Друга – подати кілька законопроектів, в тому числі, про податкову амністію і народовладдя. Третя – є дивовижні варіанти для Верховної Ради, якщо налагодити співпрацю з народними депутатами не вдасться. Для реалізації перших двох намірів необхідна більшість. Розкрити секрет планів, які здивують ВР, нескладно – це розпуск парламенту.

Пізніше в команді Володимира Зеленського уточнили, що не стануть ламати закон через коліно і зараз ще рано говорити про дострокові парламентські вибори. Проте після другого туру президентських виборів про це може вже і пізно буде говорити. Якщо, звичайно, секретний план щодо розпуску ВР дійсно планують реалізувати за буквою закону.

Читайте також:
Три роки Кабміну Гройсмана: чого домігся прем’єр і що робитиме після виборів

Ігри з датами

За Конституцією, є три причини розпуску парламенту:

Кабмін йде у відставку і протягом двох місяців ВР не може сформувати новий уряд. Поки що немає причин чекати, що прем’єр-міністр сам напише заяву “за власним бажанням”, а запустити процедуру звільнення уряду за бажанням президента – це надто довго і складно;

Протягом місяця ВР не може відкрити пленарні засідання. Уже два місяці ВР займається мовним законом і нормально не працює, але це не заважає їй відкривати і закривати засідання. Тобто нардепи можуть влаштувати “італійський страйк”, але формального приводу для розпуску не буде;

Протягом місяця в ВР не сформовано коаліцію парламентських фракцій. З 2016 року існування коаліції під питанням, але для голосування за потрібні законопроекти більшість знаходили. Проте в березні Окружний адміністративний суд Києва своїм рішенням зажадав від  парламенту інформацію про склад більшості станом на 28 лютого 2019 року. Поки що немає даних про те, що суд її отримав. Якщо Окружний суд ухвалить рішення про те, що коаліції станом на 28 лютого не було, можна відраховувати від цієї дати 30 днів. Так може з’явитися привід для розпуску Ради.

Відсутність більшості – єдиний робочий з трьох законних варіантів. Але, щоб запустити цей сценарій, часу мало. Другий тур буде 21 квітня. Не пізніше ніж через десять днів – тобто 1 травня – повинні бути офіційні результати. Не пізніше ніж через місяць після оголошення результатів повинна пройти інавгурація. Тільки після присяги президент може почати розганяти ВР.

Але максимальні терміни є, а мінімальних – немає. Прискоритись і з підрахунком, і з інавгурацією можна, якщо є бажання. Але немає способів змусити прискоритися. Хоча саме від швидкості все і залежить. Справа в тому, що за законодавством не можна достроково розганяти ВР, якщо до закінчення її повноважень залишилося менше півроку. Тут і зариті нюанси.

Читайте також:
МВС закликало Порошенко і Зеленського “не розхитувати ситуацію” напередодні виборів

Парламент в своїх правах до того моменту, поки не відкриється перше засідання ВР нового скликання. Це передбачено ст. 90 Конституції. 27 жовтня – парламентські вибори. Не пізніше 11 листопада мають бути результати, а ось перша сесія ВР нового скликання повинна відкритися не пізніше 16 грудня. Якщо рахувати від цієї дати, то до 16 червня начебто є час вирішити питання з розпуском Ради.

Другий варіант відліку півроку до закінчення терміну повноважень – з прив’язкою до дати присяги нинішнього складу ВР. Парламент нинішнього скликання перше засідання відкрив 27 листопада 2014 року. Відрахувавши півроку, отримаємо 27 травня. Встигнути до цієї дати ще складніше, ніж до 16 червня, але все ж можливо, якщо з інавгурацією поквапляться.

Політолог Олексій Якубін вважає, що для визначення дати – 16 червня, 27 тисяч травня або інший день – будуть потрібні роз’яснення Конституційного суду. Але чи стануть залучати всі інстанції заради дострокових парламентських виборів, стане зрозуміло після другого туру.

Реальний сценарій або шантаж?

“До питання розпуску ВР почали ставитися досить серйозно. На своєму мітингу Петро Порошенко сказав про те, що для цього немає конституційних підстав. Але сам факт визнання президентом присутності цієї теми говорить про те, що питання відкрите“, – пояснює Олексій Якубін.

Судові розгляди навколо складу коаліції дають конституційні підстави для розпуску. Зі скрипом, але можна вміститися і в календарні терміни. Тоді, уточнює Якубін, можемо отримати вибори в ВР в кінці серпня – початку вересня. Він також не виключає і варіант саморозпуску парламенту. Але чи варто затівати цю гру?

“Команда Порошенко хоче, щоб нинішня Рада проіснувала до жовтня. У президента є свої депутати. Якщо піде група “УДАРу” і “Народного фронту”, що можливо, все ж частина багнетів залишиться. У разі дострокових виборів в ВР, може бути так, що “Солідарності” взагалі не виявиться в парламенті, – пояснює Якубін. – Тому розпуск ВР – ключове питання наступних тижнів. У Зеленського розуміють, що призначення міністрів і керівників відомств за квотою президента без більшості неможливе. Чи зможе він його забезпечити? Ситуативно, може бути. Але на тривалу перспективу, навіть для голосування щодо законопроектів, потрібно спиратися на ВР. У нинішньому форматі не виключаю торпедування ініціатив Зеленського. Плюс невідомо, як довго збережеться високий рейтинг в разі його перемоги. Електорально, йому вигідніше провести вибори в Раду якомога швидше, щоб віртуальний “Слуга народу” зміг реалізуватись  в парламенті”.

Політолог вважає, що деяким фракціям, наприклад, “Батьківщині”, теж зручно йти на перевибори зараз. Група Юрія Бойка готова, а сам він говорив, що після другого туру ВР повинна бути розпущена.

Читайте також:
Луценко: Порошенку вже нічого втрачати і він іде ва-банк

“Є питання з “Народним фронтом”. Його частина вже готова працювати на Зеленського. Але у НФ погані рейтинги. Те ж стосується і “Самопомочі”. Є група Віталія Кличка. Він уже говорив, що “УДАР” буде реанімовано”, – говорить Олексій Якубін.

Директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник вважає, що обговорення розпуску ВР буде активним, а ось саму ймовірність він оцінює, як невисоку:

“Зараз це елемент шантажу з боку команди Зеленського. У неї немає своїх людей в уряді і представництва в парламенті. А прийшовши до влади вона буде змушена швидко щось робити, показувати результати, щоб суспільство не розчарувалося в новому президенті до парламентських виборів. Петро Порошенко пообіцяв депутатам спокійне життя до жовтня. Тобто вже йде боротьба за депутатів. Але ймовірність розпуску невелика. Інавгурація може не пройти швидко. Крім того, потрібен час для консультацій у зв’язку з розпуском. Але навіть якщо рішення ухвалять, його можуть оскаржити в адміністративному судочинстві. Тому сценарій малоймовірний. Він, перш за все, буде використовуватися командою Зеленського для тиску на парламент. Хоча б в частині проведення кандидатур міністра оборони, міністра закордонних справ і генпрокурора. Крім того, там не проти конфлікту з парламентом і урядом. Це буде поясненням того, чому за перші півроку роботи Зеленському не вдалося нічого зробити: “Я хочу, але “злочинні” парламент і уряд не дозволяють виконати обіцяне”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *