Ужгородка

Новини Закарпаття

Бюро замість міліції: хто тепер розслідуватиме фінансові злочини

Верховна Рада ухвалили в першому читанні законопроект 1208-2 про створення Бюро фінансових розслідувань (БФР). Саме воно замінить податкову міліцію, що доживає останні місяці. Nash.Live розбирався, як буде працювати нове Бюро, чим нинішній законопроект відрізняється від інших спроб переформатувати податкову міліцію та чому для бізнеса нічого не зміниться.

Чим буде займатися БФР?

БФР замінить собою податкову міліцію, яку збиралися ліквідувати ще в 2014 році. Бюро фінансових розслідувань буде розслідувати і боротися з кримінальними фінансовими злочинами проти держави.

Підслідність БФР – 25 статей Кримінального кодексу. Серед них:

  • незаконне виготовлення, зберігання та продаж підакцизних товарів;
  • підробка документів при реєстрації ФОП та юросіб;
  • протидія законній госпдіяльності;
  • заволодіння майном підприємства;
  • легалізація незаконних доходів;
  • нецільове використання бюджетних коштів;
  • махінації з бюджетними надходженнями;
  • ухилення від сплати податків;
  • доведення банку до неплатоспроможності;
  • доведення до банкрутства;
  • маніпуляції на фондовому ринку;
  • підробка недержавних цінних паперів;
  • розголошення комерційної та банківської таємниці;
  • розголошення інсайдерської інформації та приховування інформації про емітента;
  • незаконна приватизація.

Ще п’ять статей КК – це додаткова підслідність БФР:

  • майнова шкода, завдану обманний шляхом;
  • незаконні дії з грошовими переказами, платіжними картами, електронними грошима;
  • махінації з контрольними марками;
  • підробка документів, печаток, штампів та бланків;
  • службова підробка.

БФР також зможе вести досудове розслідування у справах про шахрайство з фінансовими ресурсами, якщо йдеться про суми, які більш ніж 1500 разів перевищують прожитмінімум.

Бюро запобігатиме, виявлятиме, припинятиме, розслідуватиме та розкриватиме фінансові злочини в основному аналітичними методами. Силовий “супровід” забезпечить Нацполіція.

БФР буде співпрацювати не тільки з Нацполіцією, але й з ДБР, СБУ, НАБУ. Йому відкриють доступ до всіх реєстрів та баз даних. Держоргани, в тому числі Антимонопольний комітет, Фонд держмайна, зобов’язані передавати йому всю підозрілу інформацію. За запитом Бюро, йому повинні давати відповідь всі, до кого воно звертається.

Хто буде працювати?

Бюро створює уряд. Буде центральний апарат і територіальні органи. У структурі БФР – підрозділи детективів, інформаційно-аналітичні, оперативні, оперативно-технічні, міжнародного співробітництва.

Очолить БФР керівник, якого призначить Кабмін за поданням Міністерства фінансів. Призначати його на підставі конкурсного відбору Мінфін має право, але не зобов’язане. Каденція керівника БФР – п’ять років та призначати його можуть не більше двох разів поспіль. Також міністр фінансів може ініціювати його відставку. Проте об’єктивні критерії для цього в законопроекті не описали. Тобто навіть якщо просто керівник не сподобається, міністр може нього позбутися. Водночас в законопроекті зазначено, що БФР – орган абсолютно незалежний.

Керівник Бюро складе кваліфікаційні вимоги до співробітників БФР та їх наберуть на підставі конкурсу. Законопроектом не передбачено, що колишні податкові міліціонери не зможуть взяти в ньому участь. А оскільки нових фахівців взяти особливо й нема звідки, напрацьовані зв’язки та схеми залишаться в силі.

До речі

Нинішній законопроект про перезапуск податкової міліції далеко не перший. Ще в 2017 році створення такого органу анонсував Петро Порошенко. У березні 2018 року представники його фракції внесли законопроект про нацбюро фінансової безпеки. Проте він істотно відрізняється від того, який зараз прийняли в першому читанні.

Попередній варіант відбирав частину повноважень НАБУ – намагався зайти на його підслідну територію. Формування бюро збиралися розділити між президентом, Кабміном і парламентом. Але все одно керівництво замикалося на президентові: голова бюро був би йому підзвітний.

Коли з’явиться?

Закон набере чинності наступного дня після публікації. Перше читання законопроект вже пройшов. Перед розглядом в Раді, у вересні цього року, Кабмін продовжив повноваження податкової поліції й тоді йшлось про те, що новий орган може з’явитися через чотири місяці. Тобто у БФР є всі шанси з’явитися на світ вже в 2019 році. Крім того, і в проекті бюджету на 2020 року на нього вже передбачені витрати розміром 1,3 млрд грн.

Якщо парламентський “турборежим” продовжиться і з другим читанням ВР не буде баритися, то протягом місяця після вступу закону в силу податкових міліціонерів повідомлять про звільнення.

Через три місяці після цього інші органи передадуть БФР матеріали кримінальних проваджень, які будуть йому підслідні, а Мінфін, МВС, ГФС, Держмитниця передадуть Бюро необхідну йому для роботи інформаційну базу.

Що не влаштовує?

До законопроекту висувають цілий ряд претензій. Представники бізнесу та експертного середовища звертають увагу на те, що підслідність справ БФР не означає, що цими ж справами не займатимуться інші силові органи. Прямої заборони немає. Є й інші огріхи.

“Сподіваюся, парламентський комітет з питань фінансів податкової та митної політики врахує вкрай важливі поправки й уточнення експертної спільноти та внесе їх до другого читання, інакше народні депутати ризикують зробити чергову податкову міліцію. Вкотре нагадаю, для ефективної роботи нового податкового відомства необхідно:

  • реорганізувати чинні податкові службі та об’єднати їх інформаційні бази у єдиному відомстві;
  • прибрати функцію розслідування економічних злочинів з підслідності СБУ і МВС;
  • надати відомству максимальну незалежність від окремих міністрів, прокуратури, політичних партій тощо;
  • визначити прозорий конкурс на посаду керівника відомства;
  • встановити загальну кількість співробітників відомства, а також їхню заробітну платню”, – наполягає доцент кафедри кримінального права та кримінології Університету державної фіскальної служби України Андрій Гмирін.

Тобто поява БФР в такому вигляді не знизить тиск на бізнес. Його як і раніше зможуть пресувати всі силові відомства, плюс реінкарнація податкової міліції. У нинішній редакції немає вилок та обмежень по штату і зарплатам – можна роздувати будь-якій апарат або тримати детективів на невеликому окладі, розпалюючи корупційний апетит. Керівника можна призначати поза конкурсом і за примхою Мінфіну.

“Висновок один, – вважає власник мережі “Текстиль-Контакт” Олександр Соколовський. – Якщо законопроект не виправити, то на додаток до наявних, отримаємо ще одне силове відомство з ризиком, що воно замість боротьби з ключовими схемами розкрадання бюджету та реальними фінансовими злочинами, продовжить традиції масового відкриття кримінальних проваджень без особливої судової перспективи, зате з широкими можливостями пресувати “білий” бізнес”.

Джерело: Наш.live

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Нагору