Ужгородка

Новини Закарпаття

Розблокування портів принесе економіці України $5,5 млрд

Додаткова експортний виторг від аграрної продукції очікується на рівні близько $14,7 млрд дол або близько 30% всього експорту України за песимістичним сценарієм НБУ. 

За оптимістичними очікуваннями, сукупні економічні вигоди від розблокування українських портів становитимуть $5,5 млрд або 4,5% від  песимістичного прогнозу ВВП НБУ на 2022 рік. Такими є прогнози Центру досліджень продовольства та землекористування KSE Institute.

Додаткова експортний виторг від аграрної продукції очікується на рівні близько $14,7 млрд дол або близько 30% всього експорту України за песимістичним сценарієм НБУ.

Аналіз історичних значень цінової різниці (базису) між внутрішніми цінами в Україні та світовими цінами (ф’ючерсні ціни на Паризькій біржі Euronext, ціни FOB у румунському порті Констанца) показує, що після повноцінного розблокування портів ціни потенційно можуть зрости приблизно на $150/т.

Проте, як зазначають експерти KSE Агроцентру, повноцінний запуск регулярної морської торгівлі через глибоководні порти Одеси буде відбуватися поступово. Тим більше потрібен буде час для того, щоб “ринок та його гравці” могли повною мірою повірити дієвості та безпечності зернової угоди.

“Ми очікуємо, що обсяги перевалки в портах Одеса, Чорноморськ та Південний до кінця 2022 року не будуть перевищувати 2 млн т в місяць (потенційний обсяг перевалки цих портів складає 3,7 млн т в місяць). Потім ми можемо очікувати прискорення експорту шляхом контрактування Китаєм великих суден класу панамакс з українською кукурудзою”, – наголосив віцепрезидент з економічної освіти KSE Олег Нів’євський.

Оптимістичний сценарій KSE Агроцентру передбачив, що зростання внутрішніх цін буде на рівні до $100/т, – тобто на розрахункову різницю вартості транспортування морем між Одесою та Констанцою та на різницю доставлення суходолом до цих портів.

“Укладена “Зернова угода” та перші кораблі із зерном, олійними та олією з портів Одеси та Чорноморська дають надію на те, що можна буде експортувати залишки минулого сезону та значні обсяги цьогорічного врожаю, і таким чином послабити тиск на внутрішній ринок та ціни, покращити фінансовий стан агровиробників”, – зазначив експерт KSE Агроцентру Павло Мартишев.

Експортний потенціал врожаю зернових та олійних культур 2021 року, який “застряг” в Україні через блокування портів, оцінюється у 20 млн т, а 2022 року – у 35 млн т. Так, додатковий виторг українських аграріїв через деблокування портів та відповідне підвищення внутрішніх цін оціночно складатиме $5,5 млрд.

Найбільш реалістично, що весь цей обсяг (55 млн т) вивозитиметься впродовж 2022-2023 років, то вигоди від деблокування портів розподіляться на додаткові 1,63% ВВП у 2022-му році та 2,24% ВВП у 2023 році (від песимістичного прогнозу ВВП НБУ).

Довідка. “Зерновий коридор” запрацював з 1 серпня, коли перше судно з українським продовольством, а саме з 26 тис. т кукурудзи, вийшло з Одеського порту.

Нагадаємо, коридор для порожніх суден під українське зерно захистили буферною зоною у 10 морських миль. Інформацію про запланований рух суден морським гуманітарним коридором мають військові України, Туреччини та рф.

Адміністраторка Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) Саманта Пауер заявила, що Україна та США працюють над “планом Б” відносно експорту українського зерна з країни після нападу росії на Одеський порт.

З українських портів Південний та Чорноморськ у понеділок вранці, 8 серпня, вийшло ще два судна з продовольством.

Раніше 5 серпня з Одеси вирушив перший караван суден з українською кукурудзою.

Представники Спільного координаційного центру в Стамбулі у п’ятницю оглянули перше судно, яке прибуде до України для завантаження зерном у межах зернової угоди. Ним став суховантаж Fulmar S під прапором Барбадосу

Джерело: Landlord

uzhik

uzhik

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Нагору